وقت سفر

ارائه دهنده آژانس مسافرتی وقت سفر مجری تخصصی تور خارجی و داخلی و رزرو هتل در تمام مقاصد گردشگری، تورهای لحظه آخری، تور های ارزان

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

جشنواره پرتاب گوجه فرنگی در اسپانیا

جشنواره لاتوماتینا یا جنگ گوجه ای در کشور اسپانیا یکی از معروف ترین جشنواره های جهان محسوب می شود. در این جشنواره که در دهکده بونول برگزار می شود جنگی با گوجه فرنگی راه می اندازند و مردم غرق در شادی می شوند. با وقت سفر همراه شوید تا با جشنواره ای شاد و پر از خنده بیشتر آشنا شوید. 


معرفی جشنواره لا توماتینا اسپانیا | La Tomatina

این روستای کوچک و کم جمعیت در زمان این جشنواره شلوغ و پر همهمه می شود؛ همه به بونول می روند تا با هم بجنگند، آن هم با گوجه که در آن زن و مرد و پیر و جوان به هم گوجه پرتاب می کنند و یک روز کامل غرق در گوجه فرنگی می شوند. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر

جنگ همیشه پدیده ای تلخ و دردناک بوده است؛ اما به جایی آمده ایم که همه‌ی جنگجویان با میل خودشان به دهکده‌ی بونول (Buñol) یکی از توابع شهر والنسیای اسپانیا آمده اند و بر خلاف همه‌ی نبردها در اینجا فقط صدای خنده و سرزندگی می آید.  


مشاهده تورهای اسپانیا

مشاهده مطالب مرتبط با اسپانیا

از چند روز، پیش از برپایی جشنواره‌ ی گوجه، همه ی سرزمین های شرقی اسپانیا در تکاپو هستند تا برای این جنگ سرخ، گوجه فرنگی تهیه کنند، پس جشن بزرگی پیش رو خواهیم داشت. به مرور با مشهورتر شدن لا توماتینا شرکت کنندگان خارجی نیز در جنگ گوجه ی اسپانیا حاضر می شوند و حضور آن ها باعث شده تا این جشنواره به یکی از منحصر به فرد و معروفترین جشنواره های جهان تبدیل شود. 

جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


ماجرای این شهرت، به جایی رسیده که امروزه، جشن لا توماتینا تنها ۱ ساعت ادامه پیدا می کند؛ اما در همین زمان کوتاه، همه ی میدان اصلی دهکده کوچک بونول پر از گوجه می گردد. جالب است بدانید که در سال های اخیر در طی همین یک ساعت دست کم ۱۰۰ تُن، گوجه مصرف شده است. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


تاریخچه پیدایش جشنواره لاتوماتینا

همه چیز از چهارشنبه آخر ماه اوت یا آگوست سال ۱۹۴۵ آغاز شد؛ درست زمانی که جشنواره ای در اسپانیا در حال برگزاری بود. در آن جشنواره، عروسک های بزرگ و غول آسایی را در سطح شهر به حرکت در می آوردند. در میان تماشاگران این جشنواره، چند پسر جوان و پر انرژی هم بودند؛ 


آن ها هنگام عبور عروسک ها شروع به رقص کردند و حرکت های عجیبی انجام دادند که همین کارشان باعث سقوط یکی از شرکت کننده ها شد. آن شرکت کننده هم از این اتفاق بسیار ناراحت و خشمگین گشت و هر چه در نزدیکی اش یافت، به جوانان پرتاب کرد. مردم نیز با دیدن این صحنه خشمگین شدند و شروع به دشنام دادن به پسرها کردند، از قضا فروشگاه تره‌باری هم در همین محل و نزدیک مکان وقوع این اتفاق وجود داشت و مردم غضبناک، شروع به پرتاب میوه های فروشگاه کردند. قسمت اعظم مواد موجود در آن فروشگاه گوجه فرنگی بود، به همین خاطر چند لحظه ای بیشتر طول نکشید که همه جا گوجه ای شود. این اوضاع آن قدر ادامه یافت تا پلیس و نیروی امنیتی وارد عمل شدند تا اوضاع را آرام کنند؛ اما حتی مردمی که در خانه ها بودند هم وارد این دعوا شده بودند و گوجه هایی که در خانه داشتند را به سر و روی پسرها پرت می کردند. همین جا بود که این جوانان، بدون آن که خودشان بدانند، سرآغاز جنگی گوجه ای را در اسپانیا رقم زدند.

جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


صحنه ای که خلق شده بود برای اهالی جذاب به نظر رسید، چون بسیاری از شرکت کننده ها گوجه ای و سرخ شده بودند، به همین خاطر سال بعد و در سالروز همین اتفاق مردم در کنار هم جمع شده و به هم گوجه فرنگی پرتاب کردند و به مرور این کار به عادت و رسمی محبوب تبدیل شد. در اوایل دهه ی پنجاه میلادی به دلایل مختلفی مثل هدر دادن گوجه فرنگی، آسیب دیدن شرکت کننده ها و... فستیوال لا توماتینا ممنوع شد، افراد زیادی با این جشنواره مخالف بودند و حتی اعتراضاتی انجام شد، مثلا محلیان تابوت عظیمی ساخته و در آن گوجه ای بزرگ قرار دادند تا نشان دهند که با سوء مصرف گوجه مخالف هستند. اما دوباره با پا در میانی بزرگان دهکده و شورای شهر، فستیوال راه اندازی شد، با این حال جشنواره تا سال ۱۹۵۷ میلادی اجرا نگشت ولی از آن پس لا توماتینا آرام آرام در سراسر اسپانیا گسترش یافت. هم اکنون شاهدیم که گاها در مناطق دیگر جهان نیز انجام می شود. فردی به نام فرانسیسکو فرانکو که یکی از بزرگان مذهبی والنسیا بود، نقشی اساسی در اجرا نشدن لا توماتینا داشت؛ وی این کار را امری غیر مذهبی و دور از دین می دانست؛ 


اما پس از مرگ وی در سال ۱۹۷۰ برپایی جشنواره ی لاتوماتینا به قوت خود ادامه یافت. در سال ۲۰۰۲ میلادی گسترش جشنواره ی گوجه آن قدر زیاد بود که مسئولین به آن به دید جذب توریست نگاه می کردند و برای پذیرایی از گردشگران شروع به انجام اقدامات گوناگون کردند. 

جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


 نظریه های دیگری نیز در رابطه با چگونگی شکل گیری جشنواره ی لاتوماتینا وجود دارد مثلا: 


-در ابتدا شهروندان ناراضی اسپانیا شروع به پرتاب گوجه به شهردارشان کردند و این آغازی بود برای جشنواره لا توماتینا. 


-محلیان برای شوخی و خوشگذرانی شروع به پرتاب گوجه به یکدیگر کردند و این موضوع کم کم گسترش یافت. 


-یک فرد شرور باعث چپ شدن کامیون گوجه در بونول شد و مردم آن گوجه ها را برداشته و شروع به پرتابشان به یکدیگر کردند. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


زمان برگزاری جشنواره لاتوماتینا

همه ساله در ماه آگوست (شهریور) جشنواره‌ای گوجه‌ای با نام لا توماتینا (La Tomatina) برگزار می شود و هزاران شرکت کننده در آن حضور به عمل می آورند. البته تاریخ دقیق این فستیوال در سال های گوناگون یک یا دو روز جا به جا می شود، برای مثال جشنواره‌ی گوجه در سال ۲۰۱۷ میلادی در ۳۱ آگوست بر پا شد و ۲۰۱۸ نیز در بیست و نهم این ماه برپا می گردد. اغلب، این جشن از ساعت ۱۱ صبح تا ۱ ظهر طول می کشد. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


مراحل جشن لاتوماتینا

۱- چند روز پیش از فستیوال یکی از اصلی ترین کارهایی که باید پیش از این جشنواره انجام داد، مهیا کردن سلاح برای جنگ است؛ باید تا می شود گوجه فرنگی تهیه کرد. در سال های ابتدایی جشنواره ی لا توماتینا، فقط محلیان در جشن شرکت می کردند و تعداد گوجه های مصرفی هم بسیار کم بود و مردمان محلی خودشان گوجه ها را تهیه و جمع آوری می کردند؛ اما امروزه مسئولین دهکده، دست به کار شده اند و گوجه فرنگی مورد نیاز این جشن را تامین کرده و در اختیار شرکت کننده ها قرار می دهند. یکی از کارهای مهم دیگری که محلیان پیش از شروع این فستیوال انجام می دهند، مهر و موم کردن مغازه ها و فروشگاه های شهر است؛ آن ها می ترسند که مواد موجود در مغازه هایشان توسط شرکت کننده ها غارت شود. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


۲- در حین فستیوال با فرا رسیدن زمان موعود، شرکت کننده ها لباس هایی به تن می کنند که دیگر احتیاجی به آن ها ندارند چون می دانند که نهایتا دیگر قابل استفاده نخواهند بود و به زودی سر تا پا، گوجه ای خواهند شد. آن ها با دوستان و خانواده هایشان در میدان جنگ حضور دارند و برای پیروزی نقشه می کشند تا حمله ای موفق داشته باشند. حدود ساعت ۱۱ صبح جشنواره شروع می شود؛ اما کسی حق آغاز مبارزه را ندارد مگر آن که یک نفر از پل کوکائین (cockaigne pole) بالا برود. کوکائین پل، میله ای بلند است که بر فراز آن شی و خوراکی مهمی قرار می دهند مثلا ژامبون، مواد مخدر یا انواع خوراکی. علاقه‌مندان شجاع، باید بتوانند از این میله بالا رفته و این خوراکی های جذاب را به دست آورند. به محض این که یک فرد به این خوراکی ها برسد، جنگ گوجه ای آغاز خواهد شد به همین خاطر، افراد زیادی به یکدیگر، کمک می کنند تا یک نفر میله را فتح کند. حالا وقت جنگ رسیده، باید برای پیروزی با تمام توان، گوجه پرتاب کنید. البته در سال های اخیر تعداد شرکت کننده ها آن قدر زیاد شده که هر قدر هم گوجه همراه داشته باشید کفاف جنگ را نمی دهد. برای این که گوجه ی این جنگ تامین شود، امروزه مسئولین دولتی با کامیون های بزرگِ پر از گوجه فرنگی های قرمز وارد عمل می شوند؛ کامیون ها آرام آرام بین جمعیت به حرکت در می آیند و چند نفر از بالای کامیون بر روی مردم گوجه می ریزند، آن ها با تمام قوا گوجه ها را پرتاب می کنند. حالا همه در تلاشند که گوجه های لهیده و رنگین را از این طرف و آن طرف جمع آوری کنند تا برای جنگ، مهمات لازم را داشته باشند. هر کسی که زرنگ تر است با شور و شوق بیشتری گوجه ها را جمع آوری می کند. شرکت کننده ها تنها یک ساعت وقت دارند تا قدرتشان را در این جنگ خونین نشان دهند. بنابر آمارهای اعلام شده در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۴۵۰۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی در فستیوال گوجه ی اسپانیا مصرف شد. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


۳- پس از اتمام جنگ گوجه ای جشن لا توماتینا در میدان اصلی دهکده ی بونول برپا می شود و اینجاست که پس از پایان مبارزه، سراسر با گوجه پوشیده می شود. هزاران نفر در لا توماتینا شرکت کرده اند و تمامی بدن و لباس هایشان آغشته به گوجه فرنگی های قرمز رنگ است، آن ها نیاز دارند که هرچه سریع تر خود را از شر این گوجه های مزاحم خلاص کنند. دهکده ی بونول وسعت کمی دارد و تجهیزات مدرن و پیشرفته ای برای شست و شو و نظافتِ این جمعیت زیاد را در خود ندارد، به همین خاطر، شرکت کننده ها برای تمیز کردن بدن هایشان باید از شلنگ های آتش نشانی کمک بگیرند. پس از اتمام جشنواره، ماشین های آتش نشانی در میدان اصلی بونول جمع شده و به حضار آب می پاشند تا گوجه ها را از سر و صورتشان دور کنند. در این گیر و دار، بعضی ها ترجیح می دهند با آب تنی در استخر لاس پنهانس (los peñones) که فاصله ی چندانی با میدان اصلی شهر ندارد، خود را تمیز کنند و یا به هر حوض و حوضچه ای که در نزدیکیشان باشد، پناه ببرند. شاید در پایان جشن و بعد از شستشو افرادی را در حال کِرِم زدن به بدن هایشان ببینید؛ این افراد، با وجود حساسیت های مختلفی که نسبت به گوجه فرنگی دارند، در جنگ گوجه ای شرکت کرده اند و حالا برای رهایی از خارش و سوزش پوستشان، باید از کرم و پمادهای مختلف استفاده کنند! امروزه کارهایی مثل رقص، اجرای موسیقی زنده و گاها آتش بازی به مراسم لاتوماتینا اضافه شده است تا شادی و شور جشن را بیشتر کنند. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


قوانین جشنواره لاتوماتینا

به مرور زمان و با توجه به مشکلاتی که کم کم خودشان را نشان دادند، برای افرادی که در این جشن شرکت می کنند قوانینی وضع شد تا کسی آسیب نبیند و همه فقط به شادی و نشاط فکر کنند. این قوانین توسط شورای بونول تنظیم شده و فرد خاطی از جشن اخراج می شود. قوانین از این قرار هستند: 


• شرکت کننده ها، تنها مجاز به پرتاب گوجه فرنگی هستند و پرتاب بطری و اشیای سخت و آسیب زا ممنوع است. 


• پرتاب پیراهن و لباس به یکدیگر ممنوع است. 


• گوجه ها نباید سفت باشند و ترجیحا باید خوب هم خورده باشند تا پرتاب آن ها به فرد آسیبی وارد نکند. 


• فاصله ی ایمنی با کامیون ها باید رعایت شود. 


• پایان زمان فستیوال با شلیک هوایی اعلام می شود و همه باید پس از شنیدن صدای دومین شلیک از حرکت بایستند. 


• همه باید از دستورات ماموران امنیتی حاضر پیروی کنند. 


• پاره کردن لباس یکدیگر ممنوع است. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


مسیر جشنواره لاتوماتینا

در حال حاضر جشنواره ی لاتوماتینا در مکان های مختلفی برگزار می شود؛ اما هنوز هم اصلی ترین مکان همان دهکده ی بونول در اسپانیاست، به همین خاطر در این بخش چگونگی رسیدن به دهکده ی بونول را بررسی می کنیم. برای شرکت در جشنواره ی لاتوماتینا، باید طوری برنامه ریزی کنید که در چهارشنبه ی آخر ماه آگوست به این دهکده برسید پس این نکته را از یاد نبرید. بهترین راه دسترسی به بونول رفتن به والنسیاست زیرا وسایل نقلیه ی عمومی زیادی در این شهر وجود دارند و می توانید پس از رسیدن به این شهر، خیلی راحت به بونول بروید. بونول در ۳۸ کیلومتری غرب والنسیا قرار دارد به همین خاطر از والنسیا باید به وسیله ی قطار یا اتوبوس، خود را به این دهکده ی کوچک و زیبا برسانید. 


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


لاتوماتینا در کشورهای دیگر

تگزاس 


در سال ۱۹۸۲ میلادی جشنواره ای با نام جنگ گوجه فرنگی تگزاس کلرادو (Colorado Texas Tomato War) در کلرادو انجام شد که برگرفته از همین فستیوال بود. 


چین 


جشنواره ی گوجه ی اسپانیا حتی به شهر دونگوان در جنوب استان گوانگدونگ چین نیز کشیده شده است. در این مکان همه ساله در ۱۹ ماه اکتبر، جنگ گوجه ای برپا می شود و حداقل ۱۵ تن گوجه فرنگی مصرف می گردد.


کلمبیا 


در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۴ میلادی نیز جشنی این چنینی در کلمبیا برپا گشت که به دلیل برداشت مازاد گوجه فرنگی بود. 


کاستاریکا 


در کاستاریکا نیز همه ساله محلیان گوجه های خود را به نمایش درمی آورند و این موضوع را جشن می گیرند اما جنگ گوجه ای به پا نمی کنند. 


نوادا 


جنگ گوجه ای در شهر رنوی ایالت نوادا در آمریکا نیز بر پا می شود که کاملا شبیه جشنواره ی اسپانیاست و یک ساعت هم طول می کشد.


جشنواره لاتوماتینا , وقت سفر


نکات جالب درباره جشنواره لاتوماتینا

-با این که تهیه ی گوجه های این جشنواره خرج زیادی برای ساکنان و مسئولان شهر می گذارد اما باز هم این جشن برپا می گردد. 


-در اسپانیا گوجه ها را از اکسترمادورا (Extremadura) تهیه می کنند، اکسترمادورا یکی از بخش های خودمختار اسپانیاست که اقتصاد آن بیشتر بر پایه ی کشاورزی می باشد و تهیه ی گوجه از آن ارزان تر تمام می شود. 


-پس از اتمام جشنواره، شرکت کننده ها به هر جایی مثل رودخانه ی بونول، فواره ی رومی و... پناه می برند تا خود را تمیز کنند. 


-این جشنواره بزرگترین فستیوال مواد غذایی در جهان است. 


-افراد زیادی علاقه‌مند هستند که در جشنواره ی گوجه ی اسپانیا شرکت کنند، به همین خاطر در حال حاضر تعداد افرادی که اجازه دارند در جشن گوجه ای بونول حضور داشته باشند، محدود شده است و برای ورود به فستیوال بلیت تعیین گردید؛ بلیت هایی که تعدادشان تنها ۲۰۰۰۰ عدد است و به ۲۰۰۰۰ نفر خوش اقبال تعلق می گیرد. 


-این جشنواره صرفا برای سرگرمی است و هدف دیگری ندارد. -اسپانیایی ها اعتقاد دارند گوجه فرنگی خاصیت ضدعفونی کننده دارد. 


۲۵ آذر ۹۷ ، ۰۹:۵۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

جشنواره رنگ هند

یکی از معروف ترین جشنواره های جهان در کشور هند است. جشنواره هولی یا همان جشنواره رنگ ها در واقع جشن بهار و پیروزی نیکی بر بدی است. در ادامه با وقت سفر همراه باشید تا درباره این جشنواره رنگارنگ بیشتر بدانید.


جشنواره هولی | Holi Festival

این جشنواره بدون شک یکی از رنگارنگ ترین جشنواره های جهان است که مردم در آن لباس هایی با رنگ شاد می پوشند و به خیابان ها می روند، این جشن هر ساله در هفته ی اول ماه مارس و اغلب دوم یا سوم مارس برگزار می شود.

جشنواره رنگ هند , وقت سفر



جشنواره هولی یا «جشنواره رنگ‌ها» نام مراسمی است که هرساله، در ماه مارس میلادی و هنگام شروع فصل بهار در کشورهندوستان برگزار می‌شود. جشن هولی یا رنگ پاشی تعطیل رسمی در تمام هندوستان است. مردم در این زمان که مطابق تقویم هندی تعطیل رسمی است،  

مطالب مرتبط:

مشاهده تورهای هند

مشاهده جاذبه های هند

پایان زمستان و آغاز بهار طبیعت را جشن می‌گیرند. سنت قدیمی، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه‌های مخصوص به سوی یکدیگر و نیز اجرای موسیقی و رقص، به سرور و پای‌کوبی می‌پردازند. در این آیین شاد، همهٔ افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می‌کنند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده‌است. «جشنواره هولی» از اعیاد مهم مردم هند برگزار می‌گردد.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


چگونگی پیدایش جشن هولی

معنی کلمه ی هولی در زبان هندی، “سوختن” است و در اصل جشن هولی دلالت بر پیروزی خوبی بر بدی دارد و در اکثر مناطق هند، در دو روز و با نام های “هولی” و “دولتی” یا به زبانی ساده تر، “هولی کوچک” و “هولی بزرگ” برگزار می شود که معمولا پس از انجام عبادت و گذاشتن نشان و نماد بر مجسمه ی کریشنا و رادا، مردم با پودرهای رنگی یا بالن های پر از مایعات رنگی که به “گولال” و “آبیر” معروف هستند، به همدیگر رنگ می پاشند.


در حقیقت این جشنواره را می توان جشنواره ی تابناک و درخشان نامید، چرا که رنگ های روشن و متنوعی در آن استفاده می شود٬ هندی ها معتقدند رنگ های روشن، شاد و گرم، زندگی بخش، نیروزا و نشاط آور است. اما درخصوص این که هولی از کجا آمده و چطور شکل گرفته، باورها، عقاید و روایت های متفاوتی وجود دارد. مانند بسیاری دیگر از جشن های آسیایی که اسطوره و افسانه های مختلفی دارند، ریشه های اسطوره ای و تاریخی هولی نیز بسیار با هم تفاوت دارند و خاستگاه های مختلفی برای شکل گیری این جشن، بیان می شود.


باور اول:


یکی از باورهای رایج و مورد قبول در بین اغلب مردم هند در مورد هولی این است که این واژه از هولیکا گرفته شده است و این جشن نیز به نوعی به همین هولیکا مربوط است. هولیکا خواهر شیطان صفت یک اهریمن هندو به نام هیرنیاکاشیپو است.هیرنیا از طرق نامشروع روی به جادو آورده و فناناپذیر شده بود. و از همه می خواست تا تنها او را پرستش کنند. در این میان، پسرش پرالادا از فرمانش سرپیچی می کرد و ویشنو، یکی از خدایگان معروف هندو را می پرستید. هیرنیا چندین بار تلاش کرد با تنبیه های سخت پسرش را به فرمانبرداری خود درآورد که شوربختانه پسر ناخلف بود و هیرنیا از این کار طرفی نمی بست.


در اینجا هولیکا وارد می شود و یک کلک قدیمی سوار می کند. او از قبل یک لباس محافظ در برابر آتش داشت. خودش به تنهایی آن را پوشید و به همراه پرالادا به میان آتشی عظیم رفت. پیش از آنکه سراغ نتیجه در آتش نشستن شاهزاده برویم، بد نیست به این نکته اشاره کنم که این در آتش رفتن یا از آتش گذشتن، کلا یک آیین فراگیر در ادبیات ایرانی - هندی است. در متون ایرانی با نام آزمون یا آیین «ور» شناخته می شود و برای راستی آزمایی یا اثبات درستکاری به کار برده می شده. در اینجا ویشنو به یاری پرالادا می آید و او را نجات می دهد و هولیکا را به همراه خواهرش هیرنیا نابود می کند. درست به همین دلیل است که جشن هولی، با برافروختن آتش در شب آغاز می شود. آتش نمادی است از پیروزی خیر بر شر. روز بعد از کشته شدن هولیکا، به عنوان جشن هولی گرامی داشته می شود؛ این یکی از باورهای مربوط به جشن هولی بود.

جشنواره رنگ هند , وقت سفر


باور دوم:


باور رایج دیگری که بیشتر در میان هندی های نواحی شمالی متداول است، به کریشنا، یکی دیگر از خدایان محبوب هندو، مربوط می شود. کریشنا که خود پوستی تیره دارد از مادرش می پرسد چرا رادا که یک الهه بانو بوده تا این حد پوستش روشن است. مادر کریشنا بی درنگ حیلتی به او می آموزد و از او می خواهد به صورت رادا رنگ بپاشد و ببیند او به چه شکلی درخواهد آمد. کریشنا به صورت رادا، الهه بانوی محبوبش رنگ می پاشد و از همین جا آن ها زن و شوهر می شوند.جشن هولی نیز یادآور رنگ پاشی کریشنا به صورت همسرش است و از این روی گرامی داشته می شود.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


در عین حال هولی را جشن پایان زمستان و آغاز بهار نیز می دانند. به واقع آنچه عملا از هولی و تاریخچه آن باقی مانده، همین جشن آغاز بهار است. هولی برای بسیاری از هندوها، نوید آغاز سال جدید و جشن حاصلخیزی مجدد زمین به حساب می آید و با وجود اینکه در روزهای آغاز سال جدید به وفور یافت می شود اما از جمله روزهایی است که در تقویم رسمی این کشور به عنوان روز تعطیل مشخص شده است. البته اینطور نیست که سر و ته داستان هولی در تمامی مناطق با یک روز رنگ پاشی جمع شود؛ در برخی نقاط هند، این جشن حدود 50 روز مردم را درگیر خود می کند.


باورهای رایج دیگر در باب جشن هولی


خوشحالی برای برداشت محصول؛ اساسا جشن های مرتبط با زراعت و کشت در جوامع قدیمی نقشی غیرقابل انکار داشتند. هولی را عده ای به این دست مقولات هم مرتبط می سازند. وقتی عمده درآمدها از زمین و کشت باشد، طبیعتا سلوک های اجتماعی نیز رابطه نزدیکی با زمین و کشاورزی پیدا می کنند.از بین بردن مرزهای طبقاتی؛ حتی اگر شده برای یک نیمروز. برای اینکه بفهمیم واقعیت این مرزهای طبقاتی چیست لازم است کمی به عقب برگردیم.

جشنواره رنگ هند , وقت سفر


اولین نشانه برگزاری جشن هولی به متونی از قرن هفتم میلادی بازمی گردد؛ زمانی که به گواهی تاریخ یکی از سفت و سخت ترین نظام های طبقاتی دنیا در هند اجرا می شده است. یکی از مهمترین وظایف دینی در آیین هندو پاسداشت سفت و سخت طبقه های اجتماعی است. مطابق متون دینی، راهبان در رأس طبقات اجتماعی یا به تعبیر هندوها «کاست»ها قرار دارند. بعد از آن شاهزادگان، در رتبه سوم صنعتگران و کشاورزان. رتبه اسفل در نظام کاستی هند به کسانی می رسد که اجداد آنها پیش از آمدن آریایی ها به هند در این سرزمین زندگی می کردند؛


کسانی که پوست سیاه رنگ دارند و افتخار جاری شدن خون آریایی در رگ هایشان را نداشته اند. اینها از نظر آیین هندو ناپاک دانسته می شوند و اختلاط و حتی نگاه کردن به آنها برای سه طبقه دیگر از جمله گناهان به حساب می آید. در چنین فضا و پارادایمی، وجود جشنی مانند هولی که در آن، تمامی افراد جامعه، فارغ از رنگ پوست و طبقه اجتماعی و جنسیت و سن و هر چیز دیگر به همدیگر پودرهای رنگی بپاشند، کارکرد اجتماعی خود را به خوبی نشان می دهد. شاید بیراه نباشد اگر معتقد باشیم جشن هایی مانند جشن هولی در کمرنگ کردن نظام طبقاتی در هند معاصر موثر بوده اند. برای از بین بردن بیماری ها؛


یک باور قدیمی و رایج درخصوص کارکردهای جشن هولی نقش آن در از بین بردن امراض و میکروب هاست، خاصه اینکه این جشن در پایان فصل سرما و آغاز فصل بهار برگزار می شود؛ زمانی که به اعتقاد هندوها، تغییرات آب و هوایی می تواند موجب بیماری انسان شود. هندوها معتقدند گرمای حاصل از آتش های بسیار عظیمی که در شب قبل از جشن افروخته می شوند، می تواند باکتری های بیماری زا را از بین ببرد. دیگر این که معتقدند چون پودرهای رنگی، پیش تر از گیاهان دارویی به دست می آمد، پاشیدن این پودرها به همدیگر، آنان را از ابتلا به بیماری مصون نگه می داشت.


به طور کلی ریشه تاریخی و مبنای اعتقادی این جشن هرچه باشد، در عمل بیانگر همدلی، اتحاد، کنار گداشتن کینه و کدورت ها، مایه شادی و سرور، تاکید بر برابری و به فراموشی سپردن تفاوت های مذهبی، طبقه ای، نژادی و ... حتی برای چند روز می باشد تا پیروان آن با قلبی پاک، لبی خندان و روحی سبک و پر مهر سال جدید را آغاز کنند. شاید در باور هندی ها هیچ درس و آموزه دینی، اجتماعی نمی توان یافت که حس همنوع دوستی و همدلی را بتواند چنین ساده بیاموزد.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


آیین و آداب و رسوم برگزاری جشن هولی

تاکید مراسم هولی در سوزاندن demoness Holika است. در ابتدای مراسم آتش بزرگی روشن می شود و نماد demoness Holika در آن سوزانده می شود. مردم دور آتش آواز می خوانند، می رقصند و سه بار دور آتش می گردند. سوزاندن Holika بدلیل این است که آنرا شیطان شاه می دانند، زیرا پسر خود را بدلیل پرستش لرد ویشنو در آتش سوزانده است. پسر از آتش جان سالم به در برده و به جای آن پدر را سوزانده اند. بنابراین پیش از هر کار باید هیزم جمع کرد. هیزم ها در هر جایی که بتوان در آنجا آتش روشن کرد قرار می گیرند. از مقابل معابد گرفته تا پارک ها و خیابان ها و هر فضای باز دیگری.



مردم در این روز پودرهای رنگی را بر روی یکدیگر می پاشند و در زیر آب به رقص و پایکوبی می پردازند. در دهلی نو و بمبئی، رویدادهای ویژه جشنواره هولی با موسیقی، رقص باران و رنگ ها همراه است.جدا از آن باید غذای مخصوص عید را به همراه نوشیدنی هایش و نیز رنگ هایی که قرار است در روز بعد استفاده شود، آماده کرد.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


شرکت کنندگان که از پیر و جوان، زن و مرد، فقیر و غنی، هر کسی را می تواند شامل شود، در شب قبل از جشن، توده هیزم را آتش می زنند، آواز می خوانند و خوراکی های مخصوص می خورندو به شیوه ای نمادین، سوختن هولیا، نماد شر و بدی را یادآوری می کنند.جشن رنگ ها درست صبح روز بعد آغاز می شود. اگرچه هولی یک جشن مذهبی به شمار می آید اما برخلاف بیشتر جشن های مذهبی، برای شروع آن لازم نیست دعا یا ذکر خاصی گفته شود. گویی هدف از این جشن، صرفا شاد بودن و سرزندگی است. آنچه اهمیت دارد رنگی کردن است. رنگ ها به صورت پودر یا محلول در آب به دیگران پاشیده می شوند.


تا قبل از اینکه چینی ها مسئولیت تامین لوازم ضروری تمامی جشن های عالم را برعهده بگیرند، در جشن هولی از رنگ های گیاهی استفاده می شد که به راحتی با شست و شو از بین می رفت و ساقه های بامبو نیز به عنوان سرنگ هایی برای پرتاب رنگ به کار برده می شد اما امروزه رنگ های شیمیایی به شدت جای خود را باز کرده اند و تفنگ های آبپاش نقش قابل توجهی پیدا کرده اند.در این میان نباید از بادکنک های پر از آب غافل شد که مدام بر سر شرکت کنندگان در جشن فرود می آیند. سازهای دهلک و طبل در این روز طرفداران بسیار دارند و آوازخوانی دسته جمعی، حرکات موزون و از همه جالب تر بد و بیراه گفتن به یکدیگر از جمله دیگر آداب این روز است. بعد از اینکه همه رنگی شدند و در و دیوار شهر کاملا در رنگ ها محو شد، غذاهایی که برای این روز آماده شده، سرو می شوند. بعضی ها هم به رسم همه عیدها به اقوام و دوستان سر می زنند. در برخی مناطق، مردان با سپرهایی در دست در اطراف می چرخند و زنان این حق را دارند که با چوب و چماق به سپرهای آنان ضربه بزنند.در بعضی مناطق جنوبی نیز شرکت کنندگان برای کامه دئوه، خدای عشق، هدیه می برند و به درگاه او راز و نیاز می کنند. روز بعد هم طبیعتا به شست و شو و تمیزکاری می گذرد. بعضی ها هم مهمان بازی های دم عید را می گذارند برای روز بعد و با ظاهری آراسته تر به دوستان و اقوام سرمی زنند.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


جغرافیای برگزاری جشن هولی

در بسیاری از مناطق هند این جشن برپاست، فقط ممکن است در برخی مناطق پر رونق تر از مناطق دیگر باشد. فقط در یک مکان است که از برگزاری جشن اجتناب می شود. بزرگترین مراسم سنتی هولی در ماتورا و ورینداوان که تنها 4 ساعت از دهلی نو فاصله دارد، برگزار می شود.

جشنواره رنگ هند , وقت سفر


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


زمان برگزاری جشنواره هولی

هولی در پایان زمستان در آغاز فصل بهار و یک روز پس از ماه کامل، در ماه مارس هر سال در ماه قمری فلاگونا، (فلاگون یا پورنیما) که معمولاً مطابق بااسفند ماه ایرانی می‌باشدبرگزار می شود. در بسیاری از مناطق، هولی در حدود دو روز طول می‌کشد. این جشن یک روز زودتر درغرب بنگال و اودیشا اتفاق می افتد. جشن براساس تقویم هندی برگزار می شود و نشان دهنده احیای دوباره طبیعت و فرا رسیدن فصل بهار و تازگی و طراوت است .یکی از بزرگترین آداب و رسوم هولی سست شدن ساختارهای تشریفاتی است، که به‌طور معمول شامل سن، جنس، وضعیت و طبقه‌است. هولی شکاف گسترده بین طبقات اجتماعی را می‌بندد و هندوها را به هم نزدیک می‌کند. با هم، غنی و فقیر، زنان و مردان، از حضور یکدیگر در این روز شاد لذت می‌برند. علاوه بر این، هولی سختی‌های هنجارهای اجتماعی را کاهش می‌دهد. هیچ‌کس انتظار رفتار مودبانه ندارد… و در نتیجه، فضا پراز هیجان و شادی است. هر سال، هزاران نفر از هندوها در جشنواره هولی شرکت می‌کنند.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


هولی در دیگر کشورها

جشنواره رنگ ها در کشورهای دیگر نیز برگزار می شود که در ادامه به چند مورد اشاره شده است.


نپال


در نپال اوضاع کمی متفاوت است. هولی در دو روز مختلف، یکی در ماه فوریه و دیگری در همین ماه مارس جشن گرفته می شود. 80 درصد جمعیت نپال را هندوها تشکیل می دهندو از این رو، هولی نیز مانند دیگر جشن های هندو، جایگاه متمایزی در رسوم اجتماعی نپالی ها دارد.پرتاب بادکنک هایی که با آب رنگی پر شده اند، یکی از محبوب ترین فعالیت های نپالی ها در خلال این جشن است. آنها هم مانند هندی ها به خیابان ها می ریزند و یکدیگر را رنگی می کنند.


جشنواره رنگ هند , وقت سفر


پاکستان


هولی در شهرهای کراچی، هزاره، حیدرآباد، لاهور و مولتان پاکستان جشن گرفته می شود. خاصه اینکه متون پورانه ای که اولین بار داستان هولیکا و پرالادا درآنجا عنوان شد، هیرنیاکاشیپو، پدر پرالادا را پادشاه مولتان معرفی می کند.در ایالت پنجاب پاکستان رسم بر این است که کوزه ای سفالی در مکان مرتفعی آویزان می شود و مردان با تشکیل دادن یک هرم انسانی، از یکدیگر بالا می روند تا در نهایت فردی که در رأس هرم قرار می گیرد بتواند کوزه را بشکند.


جشن های متعددی از جشن هولی هندی ها متاثر شده است. این جشن ها لزوما در همان تاریخ اصلی برگزار نمی شوند و عموما شرکت های تجاری یا سازمان های مردمی به عنوان یک فعالیت خیریه یا چیزی از این دست آنها را برگزار می کنند. طبیعتا برای شرکت در چنین مراسمی لازم است هزینه ورودی پرداخت کنید.


آلمان، انگلیس، برزیل، آفریقای جنوبی، مالزی و هلند از کشورهایی هستند که هولی در آنها توسط هندی های مهاجر برگزار می شود. 

۲۴ آذر ۹۷ ، ۱۶:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

راهنمای سفر به ازمیر

آسانسور رستوران , وقت سفر

  • رستوران ینگک | Yengec

قرار گرفتن این رستوران، در کنار دریا و فضایی دیدنی در یک خانه‌ی سنگی قدیمی ۱۵۰ ساله و سرو بهترین غذاها در آن از خصوصیات بارز این رستوران است. منوی رستوران شامل انواع غذاها و دستورهای اصیل و سنتی است و غذاهای رستوران با تازه‌ترین و بهترین مواد غذایی، آماده می‌شود ضمن اینکه برخورد کارکنان این رستوران بسیار عالی میباشد.

ینگی رستوران ازمیر , وقت سفر

چند نمونه از غذاهای لذیذ و خوش طعم ازمیر

کوفته: برای درست کردن این غذا گوشت چرخ کرده را به صورت توپی در می آورند و می پزند.چیزی شبیه کوفته های معروف ایران میباشد.

کوفته ترکیه ای , وقت سفر

مانتی: این غذای خوشمزه یکی از پرطرفدارتین غذاهای این شهر است برای درست کردن آن، خمیر نرم و یکدستی درست کرده و داخل آن ها را با ترکیب گوشت و پیاز پر کرده و آن را سرخ می کننداین غذا را در در هر رستورانی می توانید پیدا کنید.

مانتی ترکیه ای , وقت سفر

بورک:این غذا از پرطرفدارترین میان وعده در بین اهالی شهر است. برای درست کردن این غذا لای یک خمیر نان را با موادی مثل پنیر، اسفناج و گوشت چرخ کرده پر و در روغن سرخ می کنند.

بورک , وقت سفر

جاذبه های مهم گردشگری در ازمیر

  • میدان کوناک | konak

این میدان که به خاطر برج ساعتش معروف است در مرکز شهر قرار گرفته این برج که در سال ۱۹۰۱ ساخته شده است نماد شهر اصلی ازمیر است . در اطراف این میدان جاذبه هایی مثل مسجد یالی و بازار کمرالتی قرار دارد.

میدان کوناک , وقت سفر

  • آسانسور ازمیر| izmir Asansor

در سال ۱۹۰۷ این آسانسور را یک تاجر یهودی ساخت و هدف آن از ساخت این آُسانسور رفتن به مناطقی بود که در بالای تپه قرار داشتند.کارکرد این آسانسور در ابتدا با آب بود ولی بعدها پس از مرمت برای استفاده از آن از برق استفاده شد.در بالای آن رستورانی هست که نمای زیبایی از شهر ازمیر دارد. 

آسانسور ازمیر , وقت سفر

  • خیابان آلزانکاک | Alsancak 

خیابان هایی کوچک در میان خانه های دوره عثمانی در خیابان آلزانکاک قرار دارد که در کافه های آنجا می توانید چای ترکی بنوشید.

خیابان السانکاک ازمیر , وقت سفر

  • بازار کمرالتی | kemeralti

بازارهای سنتی و بازار کمرالتی ازمیر می توانید سوغاتی ها و وسایل ارزان قیمت زیادی پیدا کنید وبا مردم محلی از نزدیک در ارتباط باشید. 

بازار کمرالتی ازمیر , وقت سفر

  • حیصار | Hisar

حیصار بزرگترین و قدیمی ترین مسجد ترکیه است که یک محوطه تاریخی و منبر و محرابی تماشایی دارد. ازمیر مساجد دیگری مثل سالیچی اقلو، شادیروان و کمرالتی هم دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید.

حیسار , وقت سفر

  • قلعه کادیفکاله | Kadaif Kale

بر روی تپه ای بلند قلعه ای قدیمی قرار گرفته است که در گذشته به این قلعه پاگوس گفته می شد و امروز کادایف کاله نام دارد که یکی از جاذبه های طبیعی ازمیر به حساب می آید.

کادایف قلعه , وقت سفر

فستیوال های ازمیر

فستیوال سالانه بین المللی ازمیر: هر سال در اواخر تیر ماه نمایش ها و اجراهای موسیقی زیادی در این شهر برگزار می شود.

جشنواره جاز اروپایی ازمیر: رویدادی فرهنگی که در نیمه دوم اسفند هر سال برگزار می شود. در این فستیوال عاشقان سبک موسیقی جاز گرد هم جمع می شوند.

فستیوال بین المللی فیلم کوتاه ازمیر: این فستیوال از سال ۱۹۹۹ برگزار می شود و در آن فیلم های کوتاه به نمایش در می آید.

بایدها و نبایدها در ازمیر

- در سفر به این شهرحتما یک روز صبح را در کنار دریا صبحانه اصیل ترکی میل کنید و در حالی که از طعم صبحانه ترکی لذت می برید به تماشای رفت و آمد کشتی ها بنشینید.

- برای رفت و آمد در شهر می توانید از قایق به استفاده کنید.قایق های عمومی راحت و سریع هستند و در آن ها مناظری تماشایی را می بینید.

- ازمیر یک خط مترو دارد که مرکز شهر (میدان کوناک) را به حومه شمال شرقی بورنوا وصل می کند.

از خط قطار ایزبان برای رفت و آمد می توانید استفاده کنید زیرا  بیشتر قسمت های شهر را پوشش می دهد. 

- دسترسی به دوچرخه های کرایه ای در این شهر راحت است و در نقاط بسیاری می توانید دوچرخه کرایه کنید. 

- دیدن از تفرجگاه اسکله ای کوردون (Kordon) را که با درختان نخل و چمن کاری های زیبایش در کنار دریای اژه قرار دارد فراموش نکنید.

اطلاعات کاربردی در ازمیر

زبان: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه

برق: ۲۳۰ ولت، ۵۰ هرتز 

 شماره های اضطراری:۱۱۲ 

فرودگاه ها: فرودگاه بین المللی عدنان مندرس 


۱۷ آذر ۹۷ ، ۱۲:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

جشنواره پنیر در گرجستان

همه ساله جشنواره ای در شهر متسختا واقع در کشور گرجستان برگزار می شود به نام جشنواره پنیر. این جشنواره بین المللی با انواع مختلفی از پنیر برگزار می شود. با وقت سفر همراه شوید تا با این جشنواره بیشتر آشنا شوید.

معرفی جشنواره پنیر

 

جشنواره پنیر | Cheese Festival همه ساله در شهر متسختا در گرجستان در روز دوم ماه مرداد برگزار می شود.

 برای اطلاعات بیشتر از درباره جشنواره پنیر گرجستان به لینک زیر مراجعه کنید.

 جشنواره پنیر گرجستان 

جشنواره پنیر در گرجستان , وقت سفر

علاقه مندان به طعم پنیر می توانند در تور گرجستان از این جشنواره دیدن کرده و از طعم های مختلف پنیر با روش ها و ابزار های خاص مورد تایید یونسکو است دیدن کرده و لذت ببرند. 

جشنواره پنیر از سال ۲۰۱۵ توسط سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان به صورت مشترک برگزار می شود و محل برگزاری جشنواره سال بعد کشوری است که در این جشنواره برنده اعلام شود.

جشنواره پنیر در گرجستان , وقت سفر

انواع پنیر در جشنواره

 

در جشنواره پنیر با طعم های مختلف پنیر از همه کشورها که شامل، پنیر گودا که در پوست گوسفندان تهیه شده و یا انواع پنیرهای شیرین، شور، خامه ای، دودی، پنیر در عسل و روغن، پنیر گل، پنیر ادویه جات و پنیر شراب را می توان یافت. 

جشنواره پنیر در گرجستان , وقت سفر

 

۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

جشنواره هایفست در ارمنستان

همه ساله در ماه مهر جشنواره ای در شهر ایروان واقع در کشور ارمنستان برگزار می شود به نام جشنواره هنرهای نمایشی هایفست. این جشنواره که از اسمش پیداست در عرصه هنرهای نمایشی برگزار می شود. با وقت سفر همراه شوید تا با این جشنواره هنری آشنا شوید.

معرفی جشنواره هایفست

 

جشنواره هنرهای نمایشی هایفست | Performing Arts Festival که در ارمنستان برگزار می شود. هنرمندان زیادی را از سرتاسر جهان دورهم جمع کرده تا هنرهای خویش را به نمایش بگذارند.

جشنواره هایفست , وقت سفر

آثار به نمایش گذاشته در این جشنواره در ژانرهای مختلف هنرهای نمایشی از جمله پانتومیم، رقص، سیرک، تئاتر، موسیقی و سایر عرصه های هنری می باشد. 

در راستای برگزاری این جشنواره ، مردم ارمنستان فرهنگ خود را در مجامع هنری بین المللی به نمایش گذاشته و فرصت مناسبی برای عرضه کنندگان هنر در این کشور را فراهم می آورند. 

علاوه بر برنامه اصلی این جشنواره ، رویدادهای دیگری مانند کلاس های تخصصی ، سمینار، میزگرد، و برنامه های آموزشی نیز ترتیب داده شده تا در این جشنواره، فضایی دلپذیر برای تبادل نظرات و تجارب در زمینه موضوعاتی همچون شیوه های جدید نگارش، ایجاد ارتباط های هنری، مدیریت فرهنگی، و به طور کلی همکاری های بین المللی در عرصه هنرایجاد شود. 

تمرکز کلاس های تخصصی که توسط متخصصین خارجی هنرهای نمایشی برگزار می شود بر روندها و متدهای جدید هنرهای نمایشی معاصر است و این کلاس ها برای متقاضیان شرکت کننده در تورهای ارمنستان که در مهر ماه برگزار می شود، رویکردهای جدید عرصه های مختلف هنری را ارائه می نمایند. 

جشنواره هایفست , وقت سفر

انواع آثار نمایشی

 

تئاتر: درام، کمدی، پانتومیم، فیزیکی (روایتگری داستان نمایش بر اساس حرکات بازیگر)، سیرک، نمایش های خیابانی، عروسکی، خیمه شب بازی، نمایش با انگشتان دست، تجسمی. 

رقص: مدرن، فولک، کلاسیک. 

موسیقی: اپرا، کلاسیک، موزیکال، معاصر، جاز، فولک. 

جشنواره هایفست , وقت سفر

شرایط شرکت در جشنواره

 

نمایش هایی با کیفیت بالا و حرفه ای نمایش ها و اجراها از تمام ژانرهای هنرهای نمایشی، ترجیحاً با حضور کمتر از 5 الی 7 بازیگر شرکت های آماده شرکت در کارگاه های آموزشی، جلسات جشنواره شرکت هایی که آماده همکاری با برگزارکنندگان جشنواره هستند تا همه امکانات را فراهم نمایند. 

جشنواره هایفست , وقت سفر

 

۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

راهنمای سفر به اندونزی

مجمع الجزایر اندونزی کشوری ست زیبا که دارای جاذبه های فراوانی همچون آتش فشان ها،سواحل شنی،انواع گونه های جانوری،طبیعت خاص و بی نظیرو... میباشد.وقت سفر در راهنمای سفر قصد دارد اطلاعات کامل و ضروری برای سفر به این سرزمین زیبا در اختیار مسافرین قرار دهد.با ما همراه باشید...

اندونزی

 

اندونزی کشوری است پهناور در جنوب شرقی آسیا با جمعیت بیش از 260 میلیون نفر که چهارمین کشور پر جمعیت جهان است،پایتخت اندونزی جاکارتا ونظام سیاسی این کشور جمهوری است که با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری میباشد.اندونزی کشوری است که از لحاظ منابع طبیعی غنی است اما با این وجود بخش بزرگی از مردم در فقر به سر میبرند.90 در صد مردم اندونزی مسلمان اند و بقیه مسیحی،هندو و یا بودایی هستند.

یکی از بهترین مقاصد برای سفر به اندونزی،بالی میباشد.این جزیره که به بهشت چرخان از دید گردشگران معروف است، مناظر طبیعی خیره‌ کننده و رویایی دارد.در این مکان امکان کوه نوردی،غذا خوردن در بهترین رستوران‌ها و بهترین تفریحات آبی و ساحلی وجود دارد.

اندونزی , وقت سفر

 اهالی بالی بسیار دوست‌داشتنی و مهمان‌نواز هستند.در واقع،بالی یک مقصد گردشگری کامل است که از هر نوع تفریح و جاذبه‌ای که بخواهید، در آن پیدا می‌شود. 

موقعیت جغرافیایی اندونزی

 

اندونزی پانزدهمین کشور بزرگ جهان از لحاظ مساحت است،این کشور مجموعه‌ای از جزایر کوچک و بزرگ است که در جنوب شرقی آسیا در اقیانوسه قرار دارد.اندونزی در نیمکرهٔ شرقی، در جنوب شرقی آسیا،در اقیانوس هند و دریاهای وابسته به آن واقع شده و خط استوا از آن می‌گذردهمچنین در جزیره گینه نو با پاپوا و در جزیره برنئو با مالزی مرز مشترک دارد.اندونزی را می‌توان بزرگترین مجمع الجزایر جهان دانست که اندونزی را می‌توان بزرگترین مجمع الجزایر جهان دانست.این کشور دارای معادن قلع، نفت،زغال‌سنگ و مس است و توتون،برنج، قهوه و کائوچو جزو محصولات کشاورزی این کشور است. 

نقشه اندونزی , وقت سفر

تاریخچه اندونزی

 

در قرن شانزدهم اسپانیایی ها و پرتغالی ها اندونزی را که تا آن زمان تحت حکومت سلطان نشینان بود تصرف کردند.در اوایل قرن هجدهم کمپانی شرقی هلند حکومت اندونزی را به دست گرفتند اما در سال 1740 بیست هزار اندونزیایی و چینی به دست شورشیان هلندی قتل عام شدند و تا سال 1942 میلادی تحت استعمار هلندی ها بود و پس از آن تا سال 1945 به اشغال ژاپن در آمد.این کشور در سال 1945 اعلام جمهوری نمود و پس از 4 سال جنگ با هلند به استقلال رسید.

عکس قدیمی اندونزی , وقت سفر

آب و هوای اندونزی

 

تغییرات آب و هوایی در اندونزی بر خلاف کشورهای دیگر،نه از فشار و نه از دمای هوا است بلکه به دلیل بارش بیش از حد باران است.کشور اندونزی آب و هوای گرم و استوایی و رطوبت بسیار بالایی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد دارد.بهترین زمان سفر به اندونزی،در فصل خشک سال و بین ماه های ژوئن تا سپتامبر است.

هزینه ی اقامت در اندونزی

 

برای اقامت در کشور اندونزی هیچ گونه نگرانی بابت پیدا کردن محل متناسب برای اقامت خود نداشته باشید زیرا کافیست میزان هزینه ای که بابت اقامت در این کشور در نظر گرفته اید را مشخص کنید و از بین تعداد فراوان هتل که در این کشور و شهرهای آن وجود دارد یکی را مطابق با بودجه خود انتخاب کنید. به غیر از هتل، اقامتگاه های متنوع دیگری هم وجود دارد که اقامت در آنها از لحاظ اقتصادی برایتان مقرون به صرفه باشد،اما امکانات مناسب و امنیت نیز نمی تواند در این مدل اقامتگاه ها مانند هتل محیا باشد.

هزینه خورد و خوراک در اندونزی

 

در این قسمت حدود قیمتی از غذا و خورد و خوراک در این کشور اشاره خواهیم کرد.

- یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت: ۲۵۰۰۰ روپیه 

- یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط: ۱۵۰۰۰۰ روپیه 

- منوهای مک دونالد در شهرهای اندونزی به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۴۵۰۰۰ روپیه می باشد.

- آب معدنی: ۳۵۰۰ روپیه

- یک فنجان قهوه: ۲۶۰۰۰ روپیه 

هزینه حمل و نقل در کشور اندونزی

 

اتوبوس: ترنسجاکارتا یا همان اتوبوس های اندونزی مسیر اختصاصی دارند ارزان قیمتند.بلیت یک سفره ساعت 5 صبح آن ارزان‌تر از باقی روز است.بلیت این اتوبوس ها را میتوانید از باجه‌های بلیت فروشی، سوپرمارکت‌ها و پمپ بنزین‌ها تهیه کنید.اتوبوس‌هایی که علامت AC دارند به سیستم خنک کننده مجهز هستند.پیشنهاد می‌کنیم محله جالان جاکسا (Jalan jaksa) را برای اقامت انتخاب کنید چون دسترسی به صرافی‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس بسیار راحت است.

اتوبوس اندونزی , وقت سفر

تاکسی:دراندونزی قیمت تاکسی از قیمت سایر وسایل حمل و نقل عمومی گران‌تر است.آدرس ایستگاه‌های اتوبوس را از رانندگانِ تاکسی،نپرسید زیرا برای اینکه شمارا از سوار شدن به اتوبوس منصرف کنند آدرس اشتباه به شما می‌دهند.البته هزینه تاکسی به قدری بالا نیست که شما از گرفتن آن صرف نظر کنید. هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۷۰۰۰ روپیه و به ازای هر یک کیلومتر ۸۰۰۰ روپیه به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۴۰۰۰۰ روپیه باید پرداخت نمایید.هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۸۷۰۰ روپیه می باشد.

تاکسی اندونزی , وقت سفر

جاذبه های گردشگری معروف در اندونزی

 
  • جنگل میمون ها | Sacred Monkey Forest Sanctuary

 درسفر به اندونزی از جنگل میمون های که در این جزیره وجود دارد حتما دیدن کنید. حدود ۵۰۰ میمون در این جزیره زندگی می کنند.بنابراین هرگز بازدید از موزه را فراموش نکنید. 

آدرس: Jl. Nyuh Bojog No.۹-۱۳، Ubud، Kabupaten Gianyar، Bali ۸۰۵۷۱، Indonesia 

جنگل میمونها اندونزی , وقت سفر

  •  پارک آبی واتربوم بالی | Waterbom Bali

واتربوم مرکز زنجیره ای و بین المللی تفریحی است. پارک های این مجموعه اونقدر زیاد،متنوع و هیجان انگیز است که باید برای آن یک روز کامل زمان بگذارید. این مجموعه شامل استخرهای بزرگ و کوچک، چندین نوع سرسره آبی،استخر و بازی های مخصوص بچه ها، زمین بازی پینگ پونگ و فوتبال دستی و رستوران های متنوع می باشد. ساعت کار این مجموعه 8 صبح تا 9 شب است. بردن پول نقد در این مجموعه ممنوع است و باید با کارت اعتباری مبالغ مورد نظر را پرداخت کنید.

آدرس: Jl. Puspa Ayu، Kuta، Kabupaten Badung، Bali ۸۰۳۶۱، Indonesia 

پارک آبی واتربوم بالی , وقت سفر

  • مسجد استقلال جاکارتا | Istiqlal Mosue

مسجد استقلال یکی از بزرگترین مساجد جنوب شرقی آسیاست که گنجایش ۱۲۰ هزار نفر را در یک زمان دارد.ساخت این مسجد به دلیل بزرگ بودن بنا ساختش حدود ۱۷ سال به طول انجامید.

آدرس: Jl. Veteran I No.۱۳-۱۴، Gambir، Kota Jakarta Pusat، Daerah Khusus Ibukota Jakarta ۱۰۱۱۰، Indonesia 

مسجد استقلال اندونزی , وقت سفر

  • هزار جزیره | Thousand Islands

در غرب خلیج جاکارتا زنجیره از جزایر وجود دارد که به هزار جزیره مشهور است.هتل ها و کافه های روی آب و سواحل زیبا،مراکز تفریحی دریاییاز دیدنی های این مکان میباشد. البته حدود ۱۱۰ جزیره در این منطقه وجود دارد که تنهای ۳۶ تا از آن ها برای عموم قابل استفاده است و ۲۳ مورد از آنها در لیست جزایر خصوصی به شمار می رود.

آدرس: Unnamed Road، Kabupaten Kepulauan Seribu، Daerah Khusus Ibukota Jakarta، Indonesia 

هزار جزیره اندونزی , وقت سفر

  • شهر مینیاتوری تامان | Taman Mini Indonesia Indah

از بهترین جاذبه های جاکارتا شهر مینیاتوری آن می باشد.برای بازدید از آن هر روز تا 8 شب فرصت دارید.

آدرس: Area Tmii، Ceger، Cipayung، Kota Jakarta Timur، Daerah Khusus Ibukota Jakarta ۱۳۸۲۰، Indonesia 

شهر مینیاتوری تامان , وقت سفر

نکات مهم در اندونزی

 

- در نگهداری و استفاده از وسایل با ارزش و مدارکتان بسیار دقت داشته باشی زیرا جیب بری در این کشور فراوان است. خصوصا در مناطق عمومی و ایستگاه های حمل و نقل عمومی این افراد بیشتر حضور دارند.

- از صحبت در مورد مسائل سیاسی هر کشور بپرهیزید.

- بهتر است نقشه‌ی هر منطقه را قبل از ورود و یا در بدو ورود به همراه داشته باشید.

- سعی کنید تعدادی کنسرو همراه خود داشته باشید تا زمانی که به رستوران دسترسی ندارید از آن استفاده نمایید.

- دست زدن به آثار تاریخی معمولا ممنوع است. 

- وضعیت بهداشتی و درمانی اندونزی

- اندونزی،مانند هرکشوری هم بیمارستان دولتی دارد هم بیمارستان خصوصی.در سال‌های گذشته این کشور پیشرفت‌های بسیاری داشته. 

- از آب لوله‌کشی استفاده نکنید حتی برای مسواک زدن،بهترین گزینه استفاده از آب معدنی‌ست که در همه جا در دسترس می باشد.در رستوران یا حتی هتل به هیچ عنوان از یخ استفاده نکنید چون احتمالا از آب لوله‌کشی درست شده باشند. 

- در اندونزی نیازی به واکسن ندارید اما سازمان جهانی واکسن دیفتری ،تب‌زرد، و هپاتیت را پیشنهاد می‌کند. 

- برای خرید انواع دارو در اندونزی نیاز به نسخه پزشک دارید پس اگر دارو خاصی استفاده میکنید نامه پزشک خودد را به همراه داشته باشید.اما بهتر است لیستی از قرص‌های سرماخوردگی، آنتی هیستامین،قرص معده،قرص سردرد و سرگیجه،قرص اسهال و قرص یبوست با خود داشته باشید.

- بهتر است کرم‌ ضد آفتاب، ضد قارچ و داروی ضد حشرات را به همراه خود داشته باشید.

اطلاعات کاربردی اندونزی

 

زبان رسمی: اندونزیایی 

واحد پول رسمی: روپیه (IDR) 

کد کشور: +۶۲ 

اختلاف ساعت: اندونزی حدود ۳ ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

شماره های اضطراری:

آتش نشانی: ۱۱۳

پلیس: ۱۱۰ 

آمبولانس: ۱۱۸-۱۱۹ 

فرودگاه های کشور اندونزی:

فرودگاه بین‌المللی حسین ساسترانگارا 

فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو-هتا 

فرودگاه بین‌المللی یواندا

فرودگاه بین‌المللی پولونیا 

۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

راهنمای سفر به ترکیه

ترکیه کشوری در همسایگی کشور ما که با جاذبه های گردشگری فراوان،اماکن تاریخی و سواحل زیبا، در زمینه گردشگری رتبه ششم جهان را دارا میباشد.سفر به این کشور مستلزم دانستن اطلاعاتی است.وقت سفر در راهنمای سفر به ترکیه سعی دارد اطلاعات لازم برای سفر به این کشور را در اختیار مسافرین قرار دهد با ما همراه باشید.

اطلاع از تورهای ارزان ترکیه

ترکیه

 

کشورترکیه از دو شبه جزیره آناتولی و تتراس شرقی تشکیل شده این کشور که در غرب قاره آسیا و جنوب شرقی قاره اروپا قرار دارد از سه جهت به دریا راه دارد.ترکیه با دو کشوراروپایی و شش کشور آسیایی همسایه می باشد. درشرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)،ارمنستان و گرجستان؛در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. دریای سیاه و دریای مرمره،اژه ومدیترانه از دو طریق تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد مرتبط میشود و موقعیت جغرافیایی مناسبی به این کشور میدهد.بزرگترین شهر ترکیه استانبول می باشد ضمن اینکه آنکارا پایتخت آن است. ترکیه دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است که با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان،گذرگاه جنوب غرب آسیا و اروپا به شمار می‌آید و کشورهای زیادی، به ویژه ایران از طریق ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند. 

ترکیه , وقت سفر

مسافرین ممکن است به دلایل متفاوتی به کشور ترکیه سفر کنند آنچه مهم است این است که با سفر به این کشور به یکی از توریستی ترین کشورهای جهان قدم می گذارید که صنعت گردشگری مهم ترین منبع درآمد آن میباشد.ترکیه درمیان دو فرهنگ شرقی و غربی قرار دارد البته فرهنگ این کشور به شرق بسیار نزدیک تر است. 

موقعیت جغرافیایی

 

ترکیه در نیمکره شمالی زمین و در جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا که محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. این کشور مستطیل شکل می باشد که طول آن از شرق تا غرب 1660 کیلومتر و عرض آن به طور متوسط 550 کیلومتر می‌باشد ترکیه با مساحت 783562 کیلومتر مربع سی ‌‌و ‌هفتمین کشور دنیا از لحاظ وسعت میباشد یعنی کمتر از نصف مساحت ایران،.مساحت خشکی‌های ترکیه 769632 کیلومترمربع و مساحت آب‌های آن 13930 کیلومترمربع است. ترکیه از سه جهت توسط دریاهای سیاه در شمال،مدیترانه درجنوب،اژه در غرب احاطه شده است.در شمال غربی این کشور دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای اژه متصل می گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند.

نقشه ترکیه , وقت سفر

تاریخچه ترکیه

 

اولین ساکنین ترکیه در سال ۷۵۰۰ قبل از میلاد به نواحی اطراف مدیترانه پا گذاشتند،تمدن های فراوانی در طول تاریخ، در این کشور وجود داشته.ازحکومت هایی که در ترکیه حمکرانی کردن میتوان به هیتیت ها (Hittite )که آفتاب را پرستش می کردند، یونانیان، پارسیان و بیزانس ها را نام برد. دورهٔ امپراطوری عثمانیان که از سال ۱۴۵۳ آغازشد، پادشاهان قدرتمند این امپراطوری بزرگ سال ها بر بخش های بزرگی از آسیا، اروپا و آفریقا حکومت کردند.دوره امپراطوری عثمانی را میتوان بهترین دوره این کشور تلقی کرد؛در دوره حکومت سلطان سیلمان، ترکیه در زمینه های نظامی و هنری به پیشرفت های بسیاری داشت البته در قرن هجدهم بی کفایتی حاکمان اواخر دوره عثمانی باعث شد این حکومت رو به نابودی رود و در جنگ جهانی دوم بعد از اتحاد با آلمان علیه نیروهای متفق وارد جنگ شد. سرانجام پس از شکست نیروهای ترک و آلمان، ارتش یونان بر کشور تسلط یافت و امپراطوری عثمانی از هم پاشید. در سال ۱۹۲۲ نیروهای ملی گرا بعد از نبردهای سه ساله با یونانیان، موفق به بیرون کردن آنها از بعضی مناطق کشورشدند و برای پس گرفتن کامل کشور، با ایتالیا، فرانسه و بریتانیا قراردادهایی را امضا کردند.

عکس تاریخی ترکیه , وقت سفر

آب وهوای ترکیه

 

به دلیل موقعیت جغرافیای ترکیه، این کشور دارای آب و هوای بسیار متفاوت است و نمی توان یک الگوی آب و هوای ثابتی برای این کشور تعیین کرد .تنوع آب و هوا در بسیار متنوع و عجیب است. از آب و هوای مدیترانه ای تا آب و هوای قاره ای می باشد . مناطق شمالی ترکیه، آب و هوای اقیانوسی دارد در حالی که مناطق جنوب دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است.آب و هوای معمول در مناطق داخلی نسبتا خشک و قاره ای می باشد. 

به طور کلی کشور ترکیه دارای چهار منطقه آب و هوایی می باشد که عبارتند از : 

-  بخش های مرکزی فلات آناتولی دارای آب وهوای نسبتا خشک قاره ای و دارای زمستان هایی بسیار سرد می باشد 

- بخش های شرق و شمال شرقی ا آب وهوایی کوهستانی و دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد با احتمال بارش برف می باشد 

- سواحل دریای سیاه دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی معتدل و مرطوب 

- سواحل جنوب و سواحل غرب آب و هوایی مدیترانه ای دارا میباشد 

بهترین زمان سفر به ترکیه

 

استانبول و ترکیه‌ی اروپایی، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد همراه با بارش برف دارد.بهار و پاییز،بهترین زمان برای سفر به استانبول است زمانی که دمای هوا مطبوع و آسمان صاف است.

حمل و نقل در ترکیه

 

به دلیل گرانی بنزین،حمل و نقل در ترکیه گران است.اما گران بودن حمل ونقل دولت را ملزم کرده است تا وسیله های نقیله عمومی را افزایش دهد.بعد از ورود به ترکیه شما باید یک کارت اعتباری تهیه کنید زیرا بدون این کارت امکان استفاده از مترو و اتوبوس و تراموا نیست. 

هزینه مترو حداکثر 3.45 لیروحداقل 1.20لیر است.

مترو ترکیه , وقت سفر

هزینه اتوبوس حداکثر 2.5 لیر است.

متروبوس که شبیه اتوبوس های بی آرتی ما هستند هزینه ای شبیه مترو را دارند و بسیار با صرفه هستند. 

ترامواها در همه نقاط شهر به چشم نمی خورند اما در مناطق شلوغ و پر رفت آمد یکی از گزینه های مناسبی برای جابه جایی در شهر میباشد.

تراموا , وقت سفر

میشود گفت تاکسی گران ترین وسیله نقلیه عمومی در ترکیه است که اگر نمی خواهید هزینه زیادی برای حمل و نقل پرداخت کنید پبهتر است فقط در مواقع خاص از تاکسی استفاده کنید.وقتی سوار تاکسی می شوید راننده موظف است تاکسی متر خود را روشن کند و ضمنا این هزینه در ترافیک هم حساب می شود چون زمان و اصطلاک ماشین باید در نظر گرفته شود اما این به معنی آن نیست که چه حرکت کند چه بایستد یک اندازه است مثلا برای هر یک دقیقه ایستادن چند کورش ( واحد پول کمتر از یک لیر ) اضافه می شود. 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

 

هزینه‌ی اقامت در هر کشوری، مهم‌ترین هزینه‌ برای سفر است. اینکه در کدام فصل از سال سفر کنید، تاثیر زیادی بر قیمت محل اقامت یا هتل دارد.شلوغ ترین فصل در استانبول از جولای تا سپتامبر است. در این مدت قیمت هتل‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد. اگر در ماه‌های آوریل، مه و اکتبر سفر کنید، می‌توانید هتل‌های ارزان‌تر پیدا کنید. یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ی اقامت این است که هتل را بسیار زودتر رزرو کنید.. اگر قرار است برای مدت طولانی مثلا یک ماه در استانبول اقامت کنید، کرایه‌ی آپارتمان به صرفه‌تر است. موقعیت مکانی هتل هم بر قیمت آن تاثیرگذار است. اگر برای حمل و نقل در شهر مشکلی ندارید و زمان کافی هم در اختیار دارید، می‌توانید هتل‌های دورتر و ارزان تر را انتخاب کنید. م

شهرهای توریستی ترکیه

 

شهرهای توریستی ترکیه که در صنعت گردشگری این کشور تاثیر گذارند عبارتند از: 

  • استانبول

استانبول , وقت سفر

  • آنکارا

آنکارا , وقت سفر

  • آنتالیا 

آنتالیا , وقت سفر

  •  آلانیا 

آلانیا , وقت سفر

  • بدروم

بدروم , وقت سفر

  • کوش آداسی

کوش آداسی , وقت سفر

  • مارماریس

مارماریس , وقت سفر

  • ازمیر

ازمیر , وقت سفر

مکان های دیدنی ترکیه

 

بیشترین اماکن دیدنی ترکیه در استانبول است اما دیدنی های آنتالیا بسیار زیبا و محسور کننده است.در شهرهای مختلف ترکیه، مکان های دیدنی بسیاری وجود دارد برای آشنایی بیشتر با جاذبه ها و مکان های دیدنی ترکیه از صفحه جاذبه های ترکیه دیدن نمایید. 

  • مسجد آبی مسجد 

یکی از باشکوه‌ ترین بنا‌های کشور ترکیه به شمار می‌رود. نام «آبی» از کاشی‌های آبی به کار رفته داخل بنا گرفته شده است. گنبدهای آبشاری و شش منار باریک مسجد سلطان احمد، آسمان استانبول را به تصرف خود درآورده‌اند. 

مسجد آبی استانبول , وقت سفر

  • مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه بزرگ و قدیمی مثل خود استانبول دارای تاریخ پیچیده ای است که از ابتدا به عنوان کلیسا شروع به کار کرد و بعد از پیروزی عثمانی ها به مسجد تبدیل شد و در حال حاضر موزه می باشد.

ایا صوفیه , وقت سفر

  • آبشار دودن

آبشار دودن آنتالیا گروهی ازآبشارها در شهر آنتالیا، ترکیه می باشد.این آبشارها یکی از دیدنی های شهر آنتالیا می باشد که توسط چرخه آب به وجود می آید، در 12 کیلومتری شمال شرقی آنتالیا قرار دارد.

آبشار دودن آنتالیا , وقت سفر

  • آمفی تاتر آسپندوس

در شرق آنتالیا، منطقه ای تاریخی به نام سریک (Serik) وجود دارد که محل قرارگیری آمفی تئاتر باستانی آسپندوس است. این آمفی تئاتر در گوشه ای در تاریخ ترکیه را برای شما روایت می کند. بد نیست بدانید که نام آمفی تئاتر آسپندوس در سال 2015 میلادی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

آمفی تاتر آسپندوس , وقت سفر

  • پاموک کاله کوش

آداسی پاموک کاله در زبان ترکی به معنی قصر پنبه ای است. این منطقه چشم اندازی زیبا و غیرواقعی در غرب ترکیه به وجود آورده است که به خاطر شیب های پله ای سفید همچون برف معروف شده است. 

پامموک کاله , وقت سفر

  • غار سیر تلائینی 

بزرگترین غار کوش آداسی می باشد.این غار در شهرستان کاراجاسو واقع در شهر کوش آداسی کشف شده ما بین دو روستای یوکاری چام آداسی و نارلی گدیک کوش آداسی قرار گرفته است.

غار سیر تلائینی , وقت سفر

  • پارک ملی پرندگان ازمیر

دلتای گدیز یکی از قابل توجه ترین مناطق طبیعی جهان شناخته شده است و به عنوان بهشت پرندگان و جاذبه های گردشگری ازمیر معروف شده است. 

پارک ملی پرندگان ازمیر , وقت سفر

  • برج ساعت ازمیر

یکی دیگر از نمادها و سمبل های شهر ازمیر ترکیه برج ساعت ازمیر نام دارد و از دیدنی های ازمیر به شمار میرود و در مرکز شهر کناک که قلب شهر هم میگویند قرار دارد.

برج ساعت ازمیر , وقت سفر

وضعیت بهداشتی و درمانی ترکیه

 

بیمارستان

ترکیه مانند دیگر کشورها دارای دو نوع بیمارستان دولتی و خصوصی میباشد .در شهر های کوچک فقط میتوان بیمارستان های دولتی پیدا کرد اما در شهرهای بزرگ هر دو نوع بیمارستان را شما خواهید یافت.ضمن اینکه بیمارستان های دولتی معمولا شلوغ تر هستند. 

داروخانه

داروخانه‌ها دراکثر شهرهای ترکیه از ساعت ۸:۳۰ تا ۷:۳۰ عصر باز است.اشهرها و روستاهای کوچک ترکیه یک داروخانه شبانه‌روزی دارند. 

وضعیت آب در ترکیه 

بهترین و مطمئن ترین راه در سفر به هر کشوری استفاده از آب معدنی میباشد.در سفر به ترکیه هم بهتر است این گونه عمل کنید.لازم به ذکر است از خوردن آب از رودخانه ها و دریاچه ها هم به شدت خودداری کنید. 

واکسن 

به طور کلی واکسن خاصی برای سفر به ترکیه لازم نیست اما میتوانید با مشورت پزشک واکسن هپاتیت A، و C را ۳ ماه 3 ماه قبل از سفربزنید.در طول سفر اگر نیازمند مراجعه به پزشک شدید با توجه به اینکه بیمه مسافرتی دارید باید به صورت نقد هزینه را به پزشک پرداخت کنید در این صورت بعد از بازگشت به کشور با مدارکتان در صورت لزوم هزینه به شما پرداخت خواهد شد. 

داروهای مورد نیاز

بهتر است یک جعبه کمک های اولیه کوچک برای خود داشته باشید و وسایلی مانند چسب زخم،گاز استریل،پماد،قرص استامینوفن،آنتی بیوتیک،پماد سوختگی، دما سنج و اگر داروی خاصی استفاده میکنید نسخه تایید شده پزشک را حتما به همراه داشته باشید. 

چند نکته مهم درترکیه

 

- ترکیه کشور خطرناکی نیست اما بهتر است در حفظ وسایل گران قیمت ،پول و مدارک دقت کرده و برای کمتر کردن خطر سرقت برای نگهداری از پولهایتان از کیف کمری استفاده کنید.توصیه ما این است تمام پولهایتان را یک جا نگهداری نکنید.

- در ترکیه اهانت به دولت،پرچم،مردم و رییس جمهور این کشور جرم محسوب میشود. 

- سیگار کشیدن در مکان های عمومی مانند پاساژ ها ، رستورانها شامل جریمه میشود. 

- در این کشورمدتی است تظاهرات ضد دولتی می‌شود؛ تا حد امکان از ورود به چنین جمعیت‌هایی خودداری کنید. 

- در شب به خیابان‌های خلوت شهرنروید از تاکسی و وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده کنید و سوار ماشین‌های متفرقه نشوید؛ قبل از سوار شدن تاکسی کرایه را بپرسید؛اگر تاکسی‌متر دارد مطمئن شوید که راننده آن را صفر کرده باشد.

- شماره تلفن محل اقامت، آدرس سفارت و کنسول‌گری‌های ایران و شماره‌های ضروری را به همراه داشته باشید. 

اطلاعات کاربردی ترکیه

 

اختلاف ساعت با تهران:استانبول یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است. 

زبان رسمی: ترکی 

واحد پول: لیر ترکیه

کد کشور:۹۰+

شماره‌های اضطراری:۱۱۲

جهت رانندگی: راست 

فرودگاه‌های بین‌المللی 

آدانا – فرودگاه آدانا 

آنکارا – فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا 

فرودگاه آنتالیا 

بودروم – فرودگاه میلاس-بودروم 

بورسا – فرودگاه ینی‌شهر 

فرودگاه دالامان غازی عینتاب – فرودگاه اوگوزلی 

استانبول – فرودگاه بین‌المللی آتاترک استانبول – فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن 

ازمیر – فرودگاه عدنان مندرس 

قیصریه (شهر) -فرودگاه بین‌المللی ارکیلت 

فرودگاه قونیه 

ملطیه – فرودگاه ارهاچ

نوشهر (ترکیه) – فرودگاه نوشهر کاپادوکیه 

فرودگاه چهارشنبه سامسون 

فرودگاه ترابزون

فرودگاه زونگولداغ 

۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

راهنمای سفر به تفلیس

تفلیس به دلیل نزدیکی به ایران وهزینه های سفرمناسب امروزه به یکی از مناطق محبوب گردشگری برای ایرانیان تبدیل شده است.وقت سفر برای آشنایی بیشترمسافرین با شهر تفلیس قصد دارد در راهنمای سفر اطلاعات کامل و جامع ای را در اختیار مسافرین قرار دهد.با ما همراه باشید...

اطلاع از تور لحظه آخری تفلیس 

تفلیس

 

تفلیس بزرگترین شهر و پایتخت گرجستان میباشد.این شهر تاریخی در کنار رود کر قرار گرفته است وقدمتش به قرن پنجم میلادی برمیگردد.این شهر دارای بناهای مربوط به قرون وسطی،موزه ها وکلیساهای فراوان میباشد ضمن اینکه ساختمان های این شهر تلفیقی از معماری قرون وسطی ،آسیای میانه،کلاسیک و معماری مدرن میباشد.بسیاری از زیبایی های گرجستان را میتوانید در شهر تفلیس مشاهده کنید.تمیزی و زیبایی بخش اروپایی شهر توجه گردشگران را به خود جلب میکند.

تفلیس , وقت سفر

مردمان این شهر در مهمان نوازی و خونگرمی مشهور هستند و هنگام برخورد با آنها از مهربانی آنها متعجب خواهید شد این مردمان فاقد تعصبات دینی هستند و به طور کلی در این شهر مسجد و کلیساها را میتوانید در کنار هم مشاهده کنید. 

موقعیت جغرافیایی تفلیس

 

شهر تفلیس از لحاظ جغرافیایی ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه های قفقاز واقع شده و در نزدیکی دریای سیاه میباشد.این شهر در ابتدا در طول سواحل رودخانه به وجود آمد و بعدها با افزایش جمعیت ساخت و ساز به سمت دامنه‌ها و تپه‌ها و فلاتهای اطراف رودخانه ترقی کرد.مساحت این شهر حدود ۲۴۶ کیلومترمربع و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری حدود یک میلیون نفربوده است.

نقشه تفلیس , وقت سفر

تاریخچه تفلیس

 

تفلیس یا به زبان گرجی تبلیس از کلمه «تیبلی» گرجی گرفته شده که به معنای گرم میباشد.علت این نامگذاری وجود ۳۰ چشمه آب گرم در دامنه های کوه تابوری میباشد. تفلیس در قرن پنجم میلادی،توسط یکی از امپراتورهای ایبری ساخته شد، اما باستان شناسان شواهدی پیدا کردند که نشان از وجود تمدن در هزاره چهارم پیش از میلاد در این منطقه دارد. شهر تفلیس در طول زمان حاکمان مختلف از نژادهای گوناگون را به خود دید است. اعراب در قرن هشتم به این منطقه پا گذاشتند و امارات تفلیس را پایه گذاری کردند.حکومت اعراب سیستم قضاوت رسمی و جدیدتری را برای منطقه گرجستان به همراه آورد و همچنین حکومت مسلمانان در این دوره، تاثیر بسیاری در پیشرفت فرهنگی مردم داشت و با آنکه تنها برخی از مردم مسلمان شدند،این شهر به شهری با حداکثر تعداد مسلمان ها تبدیل شد.تا نیمه دوم قرن یازدهم مسلمانان و اعراب بر این منطقه حکومت میکردند.پس از آن ابتدا تفلیس به دست سلجوقیان افتاد و سپس،بعد از جنگی سهمگین بین پادشاه گرجستان و سلجوقیان، گرجی ها پیروز شدند و پایتخت خود را از کویتاسی به تفلیس منتقل کردند،در این مدت،تفلیس به دوران اوج شکوفایی اقتصادی و ساختار اجتماعی خود رسید؛ اما پس از حدود صد سال و در اواسط قرن سیزدهم بعد از شکست و ویرانی فراوان،به زیر سلطه مغول ها کشیده شد. در آن زمان نیز تفلیس از لحاظ سیاسی و فرهنگی،بسیار تحت تاثیر حکومت مغول ها قرار گرفت مغول ها در اواسط قرن چهاردهم از شهر تفلیس و گرجستان اخراج شدند؛ اما تا مدت ها این شهر به دست حاکمان مختلف افتاد، ابتدا تیمور لنگ به تفلیس دست برد، سپس جهان شاه ایرانی و بعد اوزون حسن ترکی بر این منطقه حاکم شدند. در دوران صفویه و در زمان نادرشاه، گرجستان و تفلیس در دست حاکمان ایرانی بود. قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، تفلیس تحت حکومت روسیه قرار گرفت و در اوایل قرن بیستم مدت کوتاهی استقلال یافت؛ اما بعد از مدتی دوباره به زیر سلطه شوروی رفت. در نهایت در سال ۱۹۹۲ میلادی گرجستان توانست استقلال خود را بازپس گیرد و تفلیس به عنوان پایتخت این کشور به حیات خود ادامه دهد.

عکس تاریخی تفلیس , وقت سفر

آب و هوای تفلیس

 

کشور گرجستان دارای چند آب و هوای مختلف میباشد: 

درغرب آب ‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری و شرق آب‌ و‌هوای قاره‌ای دارد.

در شمال،کوهستانهای منطقه قفقاز مانع از ورود هوای سرد به این ناحیه می‌شود. به دلیل مجاورت دریای سیاه با نواحی کم‌ ارتفاع ساحلی در این مناطق شاهد آب‌ و‌هوای گرم و مرطوب می باشید.

از آبخاز تا مرز ترکیه در منطقه‌ای به نام زمین‌های پست کولخیس در سواحل دریای سیاه، آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری شاهد هستیم. در این مناطق رطوبت و میزان بارندگی بسیار بالا است. 

بندر باتومی در دریای سیاه، سالانه ۲۵۰۰ میلیمتر بارندگی دارد و انواع مختلفی از درختان نخل در این منطقه رشد می‌کنند. 

میانگین دمای هوا در فصل زمستان در این مناطق ۵ درجه سانتی‌گراد و در تابستان ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. به دلیل وجود کوهستان در دشت‌های شرقی گرجستان که از تاثیر دریای سیاه کاسته و دارای آب‌ و‌هوای قاره‌ای میباشد. میانگین دمای هوا در تابستان ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در زمستان ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است. میزان رطوبت کمتر است و بارش باران سالانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر است. 

بهترین زمان سفر به تفلیس

 

شهر تفلیس به دلیل نزدیکی به کوه و وزش باد از سوی این کوه‌ها در تابستان‌ها خنک بوده و معمولا بهار و تابستان برای رفتن به این شهر مناسبتر است. در بهار هوا نه خیلی سرد است نه خیلی گرم به همین دلیل مناسبترین فصل برای سفر به این شهر بهار میباشد.البته گاهی در بهار،هوا بارانی می‌شود. هوای تفلیس در تابستان معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درجه است. آب‌وهوای تفلیس در پاییز معمولا مرطوب و بارانی است، اما طبیعت زیبا و رنگارنگ تفلیس در پاییز،هرکسی را وسوسه می‌کند تا به آن سفر کند.در زمستان‌ نیز هوا حسابی سرد می‌شود و معمولا توریست‌های کمتری زمستان‌ها به آن سفر می‌کنند.اما سفر به این شهر در زمستان برای بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی بی نظیر است.

هتل های پیشنهادی وقت سفر

 

میتوان گفت تفلیس از شهرهای گران قیمت نیست و سفر به آن هزینه چندانی ندارد.بلیط هواپیما تفلیس قیمت‌های متفاوتی دارد؛اما هرچه زودتر برای خرید بلیط تفلیس اقدام کنید، هزینه کمتری پرداخت می‌کنید. هتل‌های این شهر از قیمت‌های متوسط رو به بالا شروع میشود. اما اگر کمی جست و جو کنید، می‌توانید هتل‌های خوب، با قیمت‌های مناسب پیدا کنید.

  • هتل هالیدی این | Holiday Inn hotel

هتل چهار ستاره هالیدی این تفلیس Holiday Inn Tbilisi در نزدیکی کاخ ورزشی تفلیس قرار گرفته و سالن اپرا تنها ۵ کیلومتر با اینجا فاصله دارد. امکانات گوناگون هتل هالیدی این تفلیس نظیر استخر، رستوران، اتاق های کنفرانس و … باعث شده که چه برای تفریح و چه برای کار به شهر تفلیس آمده اید، اقامت در این هتل مناسب شما باشد. 

آدرس: Twentysix May Square، Tbilisi، Georgia

هتل هالیدی این گرجستان , وقت سفر

  • هتل رادیسون بلو | Radisson Blu Iveria Hotel

هتل پنج ستاره رادیسون بلو ایوریا تفلیس Radisson Blu Iveria Hotel Tbilisi، در قلب مراکز اداری و تجاری تفلیس ساخته شده است و 5 دقیقه با ایستگاه مترو روستاولی فاصله دارد. مسافت هتل تا خانه اپرا و تئاتر تفلیس 400 متر است. میدان آزادی و موزه هنر گرجستان در فاصله 1.4 کیلومتری از هتل رادیسون بلو تفلیس قرار دارند. 

آدرس: ۱۰/۹/۶ Zviad Gamsakhurdia Named Right Bank، Tbilisi، Georgia 

هتل رادیسون بلو , تفلیس

رستوران های پیشنهادی شهر تفلیس

 
  • رستوران ایرانی یسلیانی | yoseliani cafe restaurant

همه غذاهای گرجی با سلیقه ایرانی ها کاملا مطابقت دارد.اما اگر در تفلیس هوس غذای ایرانی کردید،رستوران ایرانی یسلیانی در شهر تفلیس یکی از بهترین رستوران ها است که در آن می توانید انواع غذاهای ایرانی میل کنید. 

آدرس: ۱۳ Gigo Zaziashvili II Turn، Tbilisi، Georgia  

  • رستوران مک لارنز | MacLaren’s Irish Pub

رستوران فوق العاده ی دیگری که در شهر تفلیس می توانید به آن بروید و بهترین استیک ها را میل کنید، رستوران مک لارنز است.در این رستوران تمام غذاها و نوشیدنی ها با عالی ترین کیفیت ها ارائه می شوند. 

آدرس: ۱۱ Rkinis Rigi St، Tbilisi، Georgia 

برای اطلاع از سایر هتل های تفلیس به صفحه هتل های تفلیس مراجعه کنید.

مشهورترین غذاهای گرجستان

  • چورچخلا | Churchkhela 

برای علاقه‌مندان به شیرینی‌جات، این شیرینی لذیذ که از آرد، شیره انگور و انواع مغزها تهیه میشود پیشنهاد میشود. این شیرینی که ظاهری شبیه به شمع دارد،برای تهیه‌ی آن، مغزها به خصوص گردو را نخ می‌کنند و سپس در ماده‌ای که از آرد و عصاره‌ی انگور تهیه کرده‌اند،می‌غلطانند و سپس آن را خشک میکنند. 

چورچخلا , وقت سفر

  • لوبیو | Lobio

این خوراک یکی از بهترین غذاهای سنتی است یک غذای فوق‌العاده لذیذ که با ترکیب لوبیا، پیاز، گردو، گشنیز و جعفری و سیر برای دوستداران غذاهای گیاهی که مطمئنا ازخورد آن سیر نمیشنود.مدل های مختلفی از این غذا وجود دارد که هم سرد و هم گرم سرومیشوداین غذا ادویه های فراوان دارد ولی تند نیست.

لوبیلو , وقت سفر

  • چاکاپولی | Chakapuli

این غذای گرجی از گوشت گوسفند یا گوساله به همراه پیاز و فلفل، آلوچه و ترخون تهیه می‌شود.برای طعم‌دار کردن غذا غیر از ادویه از سبزیجات معطر مثل نعناع و ریحان و سیر استفاده می‌کنند. 

چاکاپولی , وقت سفر

  • ساتسیوی | Satsivi

مرغ با سس گردو ساتسیوی که یک غذای زمستانی در گرجستان است،از گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه می‌شود وهمراه با یک سس لذیذ سرو می‌شود که برای تهیه این سس از گردو،سبزیجات معطر و سیر تهیه می‌کنند. معمولا برای کریسمس و سال نو درست میکنند. شما در رستوران‌های کشورهای دیگر هم می‌توانید این غذا را سفارش دهید.

ساتسیوی , وقت سفر

هزینه های حمل و نقل

 

بلیت الکترونیک مورد استفاده در تفلیس که «Metromoney cards»نام دارد را میتوانید از ایستگاه های فروش بلیت در مترو با هزینه ۲ لاری گرجستان تهیه کنید.برای استفاده از مترو باید این کارت را تهیه کنید، البته میتوانید از آن برای سوار شدن به اتوبوس و مینی بوس های زرد رنگ نیز استفااده کنید. این کارت ها را می توانید در ایستگاه های بلیت مترو و یا دستگاه های نارنجی، به مقدار دلخواه شارژ کنید. 

مترو: متروی تفلیس دو خط و ۲۱ ایستگاه دارد که مناطق مهم شهر را به یک دیگر متصل کرده.ساعت کاری متروی تفلیس از ۶ صبح تا نیمه شب است و برایاستفاده از آن حتما باید بلیت الکترونیکی مخصوص را تهیه کنید.باید به هنگام ورود به مترو کارت زده که هزینه ۰.۵ لاری گرجستان از کارت شما کم می شود.

مترو گرجستان , وقت سفر

تاکسی: تاکسی های تفلیس معمولا تاکسی متر ندارند، به همین دلیل قبل از سوار شدن در مورد نرخ و هزینه با هم کنار بیایید.نرخ معمول برای یک مسیر کوتاه ۵ لاری گرجستان است و طولانی ترین مسیرها نیز حداکثر تا ۱۰ لاری گرجستان هزینه دارد. 

اتوبوس و مینی بوس: اتوبوس های زرد رنگ شهر و مینی بوس ها از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس میباشد.در ایستگاه های اتوبوس، لیست ایستگاه ها و مقاصد در تابلو دیجیتال به دو زبان انگلیسی و گرجی به نمایش در می آید.البته شماره و مسیر ها بر روی تابلو اتوبوس ها نیز وجود دارد که توجه داشته باشید که اتوبوس ها تنها در ایستگاه ها توقف دارند،در حالی که مینی بوس هر جا که شما بخواهید، می ایستند. برای پرداخت هزینه اتوبوس و مینی بوس نیز می توانید از بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنید.

اتوبوس تفلیس , وقت سفر

جاذبه های گردشگری تفلیس

 
  • پارک متاتسمیندا

قطعا یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی و هیجان انگیز تفلیس که دیدنش را در طی سفرتان به این شهر نباید از دست بدهید، پارک وسیع متاتسمیندا (Mtatsminda Park) است. این پارک زیبا در بالای کوهی به همین نام قرار گرفته و در بلندترین نقطه شهر و ارتفاع 700 متری، دلبری می کند. برای آن که به این پارک دیدنی برسید، لازم نیست راه دوری بروید، چرا که درست در مرکز تفلیس قرار گرفته و دسترسی بسیار آسانی دارد.

پارک متاتسمیندا , وقت سفر

  • مرکز خرید ایست پوینت

یکی از بزرگترین ، منحصر به فرد ترین و ارزان ترین مراکز خرید کشور گرجستان که در شهر تفلیس در سال 2015 با 150 فروشگاه بنا شده است مرکز خرید ایست پوینت نام دارد این مرکز خرید در مرکز شهر تفلیس و در نزدیکی شهرک وارکتیلی واقع شده است که به دلیل تنوع فروشگاه ها ، قیمت های مناسب و وجود برندهای معروف چون زارا ، ال سی وایکیکی،کوتون،آدیداس،دفکتو،نیویورک سیتی و فروشگاه بزرگ دومینو که شامل انواع برندهای مختلف وسائل و تجهیزات ساختمانی و تجهیزات داخلی است توانسته مورد استقبال بی نظیر گردشگران و بازدید کنندگان قرار بگیرد.

مرکز خرید ایست پوینت , وقت سفر

  • تندیس کارتلیس

گرجستان تندیسی زیبا و عظیم الجثه که در کنار قلعه ناریکالا گرجستان در شهر زیبای تفلیس قرار گرفته است تندیس کارتلیس یا مجسمه مادر گرجستان نام دارد ، این تندیس خارق العاده و شگفت انگیز در بالاترین ارتفاعات شهر تفلیس بر روی تپه های سولولاکی توسط یک مجسمه ساز گرجی ساخته شده است . 

تندیس کارتلیس گرجستان , وقت سفر

  • قلعه‌ی ناریکالا | Narikala

یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان، قلعه‌ی ناریکالا است که در شهر تفلیس واقع شده و قدمت آن به قرن چهارم برمی‌گردد. این قلعه روی تپه‌ای واقع شده که چشم‌اندازهای زیبایی از شهر قدیم تفلیس و رود کر را به نمایش می‌گذارد.

قلعه‌ی ناریکالا , وقت سفر

امنیت در طی سفر به تفلیس

 

این کشور از لحاظ امنیت در رده 85 جهان قرار دارد که به این معناست که از کشورهایی چون سوئیس، اردن، آمریکا و ایران قرار گرفته است. امنیت پیاده روی در روز تفلیس بسیار بالا و و در شب بالا میباشد.به همین دلیل میتوانید با خیال راحت این شهر را برای سفر انتخاب کنید.

برای اطلاع از سایر جاذبه های تفلیس به صفحه حاذبه های تفلیس سر بزنید.

 

اطلاعات کاربردی تفلیس

 

اختلاف ساعت با تهران :نیم ساعت از تهران جلوتر است. 

زبان رسمی زبان: گرجی 

واحد پول: لاری 

کد کشور: +۹۹۵

شماره‌های اضطراری 

شماره اضطراری سراسری برای تماس با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در گرجستان، ۱۱۲ است. 

جهت رانندگی: راست

کد کشور: +۹۹۵ 

فرودگاه‌های بین‌المللی 

فرودگاه بین‌المللی باتومی 

فرودگاه بین‌المللی تفلیس 

۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی

راهنمای سفر به فیلیپین

مجمع الجزایری به نام فیلیپین در جنوب شرقی آسیا که از بیش از هفت هزار جزیره در میان دریای فیلیپین و دریای چین تشکیل شده.این مجمع الجزایر به داشتن سواحل زیبا و بی نظیر مشهور است که دلیل اصلی جذب توریست به این منطقه میباشد.وقت سفر در راهنمای سفر به فیلیپین قصد دارد اطلاعات کامل و کاربردی برای سفر به این مجع الجزایر در اختیار مسافرین قرار دهد با ما همراه باشید...

اطلاع از  تورهای لحظه آخری و قیمت پایین

فیلیپین موقعیت جغرافیایی فیلیپین

 

کشور فیلیپین یک کشور جزیره ای مستقل در جنوب شرقی آسیا واقع در غرب اقیانوس آرام است که مرز خاکی مشترکی با همسایگان خود ندارد.۱۰ درصد مردم فیلیپین مسلمان و بقیه آنها به ادیان مسحیت از شاخه های مختلف می باشند. خاک فیلیپین از لحاظ وسعت به اندازه یک پنجم کشور ایران می باشد.

فیلیپین , وقت سفر

 

مانیل،پر جمعیت ترین شهر این کشور با جمعیتی حدود پانزده میلیون نفر میباشد.فیلیپین کشوری نزدیک به خط استوا است.از دیگر شهر های مهم و توریستی این کشور سبو نام دارد که دومین شهر پرجمعیت فیلیپین می باشد.

 

موقعیت جغرافیایی فیلیپین

 

مساحت جزیره های فیلیپین روی هم رفته بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع است و تقریبا نیمی از آن را جنگل ها تشکیل داده اند.جزایر عموما به سه گروه تقسیم می شوند: جزایر لوزون، میندانائو و ویسایا جزیره 

لوزون:شمالی ترین جزیره در فیلیپین است که از لحاظ وسعت از بقیه جزایز پهناور تر است پایتخت این کشور (مانیل) نیز در آن قرار دارند.جزیره های نزدیک به نام میندورو و ماریندوک نیز جزو لوزون هستند. 

میندانائو:در بخش دیگر فیلیپین، دومین جزیره بزرگ یعنی میندانائو قرار گرفته است.

ویسایا:در نهایت به یک جزیره فشرده شده می رسیم که به ویسایا معروف است.۷جزیره اصلی در این بخش قرار دارند که به نام های پانای، نگروس، کبو، بوهول، لیته، سامار، ماسبات معروف هستند.کبو جزیره مرکزی این گروه است و شهر آن یکی از جاذبه های توریستی فیلیپین محسوب می شود. 

همسایگانی که در اطراف این کشور قرار دارند عبارتند از: 

از شمال غرب با تایوان و چین 

از شمال شرق با ژاپن از جنوب با اندونزی 

از جنوب غربی با مالزی، تایلند،سنگاپور 

از شرق دریای فیلیپین 

از غرب، دریای چین جنوبی 

نقشه فیلیپین , وقت سفر

 

تاریخچه فیلیپین

 

این کشور در گذشته یک مرکز بازرگانی به شمار میرفته است.در همان زمان نخستین اروپایی ها به این جزیره پا گذاشتند،فیلیپین طی زمان های مختلفی از تاریخ خود به استعمار کشورهای گوناگونی همچون آمریکا،ژاپن و... در آمده است.این کشور در جنگ جهانی دوم به تصرف ژاپنی ها در آمد و در سال 1946 در حالی که مانیل به صورت کامل ویران بود،به استقلال رسید و در 12 ماه ژوئن،حکومت جمهوری در این کشور به وجود آمد.آمریکا تاثیرات زیادی بر روی کشور فیلیپین گذاشته است به طوری که جامعه فیلییپین تلفیقی از فرهنگ آسیایی و کاتولیک اسپانیایی و سرمایه داری آمریکاست.

عکس قدیمی فیلیپین , وقت سفر

آب و هوای کشور فیلیپین

 

فیلیپین به دلیل موقعیت جغرافیایی و جزیره ای بودن آن دارای آب وهوای گرمسیری دریایی است که در بیشتر بخش های آن سطح رطوبت هوا زیاد است. باران های موسمی در طول سال به همراه طوفان های موسمی در فیلیپین دیده می شود و به خاطر همین باران ها است که این همه جنگل بارانی در این کشور دیده می شوند. هوا نیز در این کشور دمایی بین ۲۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد دارد که در برخی از ماه ها و شهرها متغیر است. اما به طور کل رطوبت هوا در این کشور را می توان بین ۳۶% تا ۹۰% تخمین زد. یکی از پدیده های طبیعی معمول که در فیلیپین اتفاق می افتد،زلزله می باشد.

بهترین زمان سفر

 

ماه های خشک فیلیپین بین آبان و فروردین میباشد.این برهه زمانی بین گردشگران بیشترین محبوبیت را دارد زیرا در این زمان قابلیت دسترسی به بیشتر مناطق کشور وجود دارد.با این حال دمای هوا در اسفند و فروردین بالاتر است،پس اگر می خواهید که هوای خنک تری داشته باشید بهتر است بین ماه های آذر تا فروردین به این کشور سفر کنید. 

ماه های اردیبهشت تا مهر فصل بارانی است. در این زمان باران های زیادی می بارد اما این باران ها همیشگی نیست.شما اگر در این فصل به فیلیپین بروید،می توانید از هوای گرم و آفتابی و سواحل آن در حالی لذت ببرید که گردشگران کمتری در کشور هستند و جنگل ها و مزارع سرسبزتر از مواقع دیگر دیده می شوند.

اگر میخواهید سفری با بودجه کم داشته باشید، بهتر است ماه اردیبهشت و یا آبان را انتخاب کنید. زیرا این فصل،فصل افول گردشگری است که می توانید قیمت های کمتری را برای خدمات مختلف هزینه کنید. 

هتل های پیشنهادی وقت سفر در فیلیپین

 
  • هتل صوفیلت پلازا مانیل | Sofitel Philippine Plaza Manila

یکی از هتل های ۵ ستاره این کشور به نام صوفیلت پلازا است،که می توان گفت از هتل های مجلل و باشکوه شهر مانیلا در فیلیپین به شمار می رود.این هتل از موقعیت جغرافیایی خوبی بهره می برد. 

آدرس: فیلیپین – مانیل Atang Dela Rama، Manila، Metro Manila، Philippines 

صوفیلت پلازا , وقت سفر

  • هتل واترفرانت | Waterfront Cebu City Hotel & Casino 

با توجه به امکاناتی که این هتل 4 ستاره دارد شما می توانید اقامتی خاطره انگیزی را تجربه کنید از امکانات آن می توان به اتاق کنفرانس و اتاق کسب و کار، استخر، رستوران و پارکینگ اشاره کرد. 

آدرس: فیلیپین – سبو Waterfront Dr، Cebu City، Cebu، Philippines 

هتل واترفرانت فیلیپین , وقت سفر

  • سوییت های باغ شهر | City Garden Suites 

هتل ۳ستاره ی مانیلا سوییت باغ شهر دارای گواهینامه ایزو ۲۰۰۸ می باشد و از امکانات رفاهی آن نظیر رستوران، سالن بار، جکوزی و ... میتوان نام برد. 

آدرس: فیلیپین – مانیل ۱۱۴۰ A Mabini St، Ermita، Manila، ۱۰۰۰ Metro Manila، Philippines 

سوییت های باغ شهر فیلیپین , وقت سفر

  • هتل کنفرانس | Quest Hotel and Conference Center

از دیگر هتل های ۳ ستاره کشور فیلیپین هتل کنفراس است که در شهر سبو واقع می باشد. این هتل دارای امکانات کامل رفاهی نظیر تهویه هوا اتاق ها، وای وای و پارکینگ می باشد و شما میتوانید با خیال راحت اقامت امن و فوق العاده ای را تجربه کنید. 

آدرس: فیلیپین – سبو Lot ۳ Blk ۱۳ Archbishop Reyes Ave، Cebu City، ۶۰۰۰ Cebu، Philippines 

هتل کنفرانس فیلیپین , وقت سفر

خورد و خوراک در فیلیپین

 

غذاهای فیلیپینی از فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است که تاریخ آن را شکل داده است. غذاهای این کشور ترکیبی از غذاهای هندی، چینی، مالایی، اسپانیایی، اروپایی و آمریکایی است.اگر چه غذاهای آن مثل بسیاری از همسایگانش مانند تایلند و ویتنام معروف نیست، اما باید بدانید که غذاهای فیلیپینی از تمام غذاهای آسیای جنوب شرقی کمتر تند است.این کمتر تند بودن فقط در این مورد است که به جای ادویه های تند،عطر و طعم غذای فیلیپینی بیشتر به سیر، پیاز و زنجبیل وابسته است.

اگر در فیلیپین غذای مقرون به صرفه میخواهید باید غذای خود را از دکه و بوفه های غذا خوری تهیه کنید.در این دو حالت غذاها بسیار ارزان تمام می شوند. البته دکه های غذاخوری معمولا غذاهایشان را از زمان خیلی قبل آماده می کنند و شاید خیلی سالم نباشند.

آن هایی که به غذای برنجی علاقه مند هستند،باید بدانند که در فیلیپین معمولا برنج را در سه حالت غذایی خواهید یافت:

سینانگاگ | Sinangag :برنج با سیر سرخ شده که همراه با سبزیجانت، میگو و یا ماهی سرو می شود. 

سیانگاگ , وقت سفر

بیبینگکا | Bibingka : کیک برنج با پنیر و تخم مرغ 

بیبینگکا فیلیپین , وقت سفر

پنسیت | Pancit: یک نوع نودل که از فرهنگ چینی الهام گرفته است که به روش های مختلفی با مواد مختل مانند سبزی، میگو، گوشت و … پخت می شود.

پانتیک , وقت سفر

رستوران های پیشنهادی در فیلیپین

 
  • غذای محلی رابینسون | Robinsons Place Food Court 

برای تست کردن طعم غذاهای فیلیپینی می توانید رستوران رابینسون در مانیل را تجربه کنید.این رستوران از محبوب ترین رستوران ها در این شهر می باشد چرا که هم طعم غذاهای آن لذیذ است و هم سطح قیمت پایینی دارند. 

آدرس: فیلیپین – مانیل ۳۵۰ Pedro Gil St، Ermita، Manila، ۱۰۰۰ Metro Manila، Philippines 

رابینسوس فیلیپین , وقت سفر

  • رستوران اسپیرال | Spiral

یکی از رستوران های بین المللی در شهر مانیل فیلیپین رستوران Spiral است، این رستوران با ارائه انواع غذاهای بین المللی، ایتالیایی، فرانسوی، چینی، ژاپنی، آمریکایی، هندی، سوشی، اروپایی، آسیایی، تایلندی، کره ای، سنگاپوری، اروپای مرکزی، آمریکای مرکزی و دوستانه توانسته محبوبیت خاصی بین مردم این شهر و توریست های خارجی پیدا کند.

آدرس: فیلیپین – مانیل Sofitel Plaza Walkway، Pasay، Metro Manila، Philippines 

رستوران اسپیرال فیلیپین , وقت سفر

  • رستوران وای ینگ | Wai Ying

اگر به دنبال رستورانی ارزان قیمت هستید می توانید به Wai Ying بروید.در این رستوران منوی غذایی متنوعی از غذاهای چینی و آسیایی سرو می شود، که هم طعم خوبی دارد و هم قیمت ارزانی 

آدرس: فیلیپین – مانیل ۸۰۶ Benavidez St، Binondo، Manila، ۱۰۰۶ Metro Manila، Philippines 

رستوران وای یینگ فیلیپین , وقت سفر

  • رستوران عرشه آسمان در هتل بیلیف | Sky Deck on Bayleaf Hotel

رستوران عرشه آسمان در هتل بیلیف از محبوب ترین رستوران های این شهر است. اینجا بهترین نقطه برای دیدن مانیل در یک زاویه بسیار منحصر به فرد است که تنها از عرشه آسمان دیده می شود. عرشه آسمان هر روز از ساعت ۵ بعدازظهر باز است. کباب در تعطیلات آخر هفته، فقط روزهای جمعه و شنبه ارائه می شود.

آدرس: فیلیپین – مانیل ۵۱ Victoria St، Intramuros، Manila، ۱۰۰۲ Metro Manila، Philippines 

رستوران عرش آسمان , وقت سفر

جاذبه های دیدنی فیلیپین

 
  • صخره های دریایی | Tubbataha

این صخره ها در دریای سولو واقع شده اند و به عنوان یکی از نقاط گردشگری پارک حفاظت شده‌ محسوب می‌شوند و تحت حفاظت های شدید دولت می باشند. دو جزیره ی مرجانی شمالی و جنوبی این صخره ها را تشکیل داده و توسط یک کانال عمیق به ارتفاع ۸ متر انها را از هم جدا کرده است . این منطقه یکی از محبوب ترین مناطق دریایی برای شناگران است.توصیه می شود گردشگران بین ماه های اپریل تا ژوئن به این منطقه سفر کنند، چراکه دریا در این فصل بدون موج و آرام است و می توان غواصی خوب و لذت بخشی را در این منطقه تجربه کرد. 

صخره دریایی فیلیپین , وقت سفر

  • آتش فشان | Mayon

این آتش فشان که در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده به خاطر شکل مخروطی اش به شهرت رسیده است.حیات وحش اطراف این آتش فشان موجب شده که این منطقه بین عکاسان طبیعت به شهرت برسد.لازم است بدانید که Mayon فعال ترین آتش فشان فیلیپین است و در طول ۴۰۰ سال گذشته ۴۹ بار فوران کرده.در ماه های فوریه بیشترین فعالیت های آتش فشانی را در این کوه مخروطی شاهد هستیم.

آتش فشان فیلیپین , وقت سفر

  • مزرعه های پلکانی برنج | Banaue

این مزارع یکی از دیدنی ترین مقاصد گردشگران و تور مسافرتی در فیلیپین به حساب می آیند. این مزارع که بر روی شیب کوه احداث شده اند در حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارند.کشاورزان در این مزارع به صورت سنتی به کاشت برنج مشغولند.زیبایی بی نظیر زمین های کشاورزی این ناحیه موجب حیرت مسافرین خواهد شد.

مزرعه پلیکانی , وقت سفر

  • تپه های شکلات

یکی از ویژه ترین جذابیت های توریستی فیلیپین تپه های شکلاتند.این تپه ها از پدیده های زمین شناسی به حساب می آیند،به صورت پراکنده در اندازه های تقریبا یکسان بین پوشش جنگلی این جزیره سر از خاک برآورده اند عنوان یکی از معروف ترین جذابیت های توریسیتی فیلپین را داراست. 

تپه های شکلات فیلیپین , وقت سفر

سوغاتی های فیلیپینی

 

- اجناس آنتیک یا عتیقه:این ظروف را در اطراف مانیل میتوان یافت. 

- لباس:در بازار های حراجی میتوانید لباس هایی با قیمتت کمتر از 3 دلار پیدا کنید. اگر شما لباس های مارک را ترجیح می دهید، مترو مانیل دارای بسیاری از برندهای خارجی در اطراف شهر است که عمدتا در منطقه تجاری مکیتی قرار دارد. 

- گلدوزی: گلدوزی بهترین خرید است زیرا اکثر لباس های ملی از گل های پینیا (برگ نعناع) و سایر مواد خام ساخته شده است. آنهایی که دست ساز هستند گران تر از آنهایی هستند که توسط ماشین ساخته شده اند.

- زیورآلات: گردنبندهای نقره و مروارید در فیلیپین محبوب هستند. جواهرات دست ساز، ساخته شده توسط قبایل بومی فیلیپین در دسترس هستند، و جواهرات ساخته شده از چوب نیز فروخته می شوند. 

- تشک: در فیلیپین برگ های پاندان بافته شده و به تشک تبدیل می شوند که در هر منطقه متفاوت هستند. 

- چوبکاری: محصولات چوبی حک شده توسط قبایل بومی جزو سوغاتی های زیبای فیلیپین هستند.

اطلاعات کاربردی فیلیپین

 

زبان رسمی: فیلیپینی

واحد پول: پزوی فیلیپین 

کد کشور فیلیپین: ۰۰۶۳

شماره های اضطراری: شماره اضطراری همه واحدها (پلیس، آتش نشانی، آمبولانس و …): ۹۱۱ 

اختلاف ساعت با تهران: چهار ساعت و نیم از ایران جلوتر است. 

فرودگاه های کشور فیلیپین: 

فرودگاه بین‌المللی نینوی آکوئینو 

فرودگاه بین‌المللی باکولود-سیلای، 

فرودگاه بانتایان 

فرودگاه بین‌المللی مکتان-کبو 

۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۰:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابراهیم مقدسی